Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

MV Kroonborg, het nieuwe offshore werken.

25/2/2015

0 Comments

 
De MV Kroonborg lag afgelopen weekend voor het eerst in de haven van Den Helder, klaar om haar nieuwe taken uit te gaan voeren.
De Kroonborg van de firma Wagenborg uit Delfzijl is een compleet nieuw ontwikkeld onderhoudsschip.
Met een lengte van 80 meter is het schip een werkplaats, magazijn, hotel en een comfortabel transportmiddel.
Het is een zogenaamd groen schip, dat wil zeggen dat het gebruik maakt van een nieuw soort brandstof GTL genaamd. GTL is een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas.
Het schip zal worden ingezet om voor de NAM onderhoud te gaan geven aan alle onbemande productie platforms in het zuidelijke deel van de Noordzee.
Het onderhoudspersoneel werkt in een cyclus van 2 aaneengesloten weken aan meerdere platforms.
Door middel van het nieuwe principe “Walk to Work” zal onderhoudspersoneel op een veilige manier op de platformen worden afgeleverd.
Dit wordt mogelijk gemaakt door een loopbrug die het schip met het platform verbindt.
Deze loopbrug van de firma Ampelmann maakt het mogelijk om stabiel van boord te lopen door een installatie die de golfbewegingen van het schip compleet compenseert.
Ook de dek kraan aan boord van de Kroonborg compenseert golfbewegingen waardoor materiaal op een veilige manier van en aan boord gezet kan worden. Als gevolg van dit nieuwe werken zal er op deze platforms geen helikopter transport meer plaats vinden.
Koninklijke Wagenborg en de NAM hebben voor de komende 10 jaar een overeenkomst getekend.
Foto
©Tom van Oossanen kreeg zaterdag 21-02-2015 een rondleiding op de Kroonborg, hieronder een kleine impressie!
Foto
0 Comments

Vaarverbod torpedowerkschip Zr.Ms.Mercuur.

18/2/2015

0 Comments

 
Het is binnen bepaalde kringen al langere tijd bekend maar het verder naar buiten brengen van dergelijk nieuws moet goed overwogen worden.
Echter door publicatie in het personeelsblad van de onderzeedienst, Periscopy, is dit vervelende nieuws openbaar geworden.
Wat speelt er, door een combinatie van verschillende factoren heeft Zr.Ms.Mercuur, in dienst gesteld op 21 augustus 1987, een vaarverbod opgelegd gekregen.
Om een marineschip veilig te laten varen moet het voldoen aan een aantal SARC beproevingen.
SARC staat voor Safety and Readiness Check.
Als er aan een aantal van deze criteriums niet kan worden voldaan wordt er geen certificaat afgegeven. Als er geen SARC certificaat wordt afgegeven krijgt een schip ook geen Lloyd’s certificaat. Bij de eerder genoemde redenen komen bezuinigingen van defensie bij waardoor er geschoven worden met gelden. De beschikbare gelden worden aangewend voor het project met de hoogste prioriteit.
De Mercuur lijkt nu ‘slachtoffer’ te worden van allerlei besluiten die zijn of nog genomen moeten worden. Eén ding staat echter als een paal boven water, de onderzeedienst heeft een torpedowerkschip nodig.
Wanneer het onderhoud wel gaat aanvangen of misschien wel een vervroegde uitdienststelling en vervanging is niet bekend. Iedereen heeft zo zijn gedachte over de Mercuur maar op dit moment is de toekomst nog onzeker.
Bemanning Mercuur word ingelicht door de P-CZSK op 15-10-2014. Twitter bericht van adjudant CZSK.
Na het nieuws van de P-CZSK werd er begonnen met lossen van de Mercuur.
Publicatie in het personeelsblad,Periscopy, van de onderzeedienst.
Foto
Foto
Foto
Foto
Onder een aantal foto's tijdens de lifting van 16-03-2012 op het Marinebedrijf te Den Helder, de laatste lifting van de Mercuur was van week 13 t/m week 15 2014.
Voor de liefhebbers nog een interessant weetje, De Mercuur was van alle schepen die gelift konden worden op het Schepen Lift Complex de enige die achterste voren gelift moest worden. Dus de spiegel als eerste de lift put in zodat als het schip op het rangeer platform stond de trein onder de stapeling vandaan kon rijden, zou men boeg eerst doen dan kon de trein niet onder de stapeling vandaan omdat de bulb steven of boeg dome in de weg zou zitten. 

Ontdokking van de Mercuur op 13-02-2013 ... in 15 seconden!

0 Comments

Windmolenparken in zee, booming business!

11/2/2015

0 Comments

 
Windmolenparken op zee hebben onderhoud nodig.
Glomar Shipmanagment is hier op ingesprongen en heeft als eerste Helders bedrijf een schip laten bouwen speciaal voor deze markt, de Glomar Wave.
Binnen de bedrijfsstructuur is hiervoor zelfs een nieuw tak ingericht namelijk Glomar Offshore Wind Support.
De schepen die voor deze specifieke onderhoudstaken zijn ontworpen zijn in staat om een langere periode bij een windmolenpark te blijven liggen. De onderhoudsmonteurs kunnen worden geaccommodeerd aan boord van deze support schepen.
Een ander soort schip dan de FCS(Fast Crew Supplier)dit soort schepen pendelen meestal dagelijks van de wal naar een windmolen of ander object.
Een antwoord van de concurrentie kon dan ook niet uitblijven.
Acta Marine heeft aangekondigd dat het ook bezig is met het bouwen van een soortgelijk schip als de Glomar Wave, de Acta Orion.
De Acta Orion wordt op dit moment gebouwd op een Poolse werf.
Zodra de Acta Orion wordt afgeleverd gaat deze meteen aan het werk voor de firma van Oord die dan bezig is met de bouw van het Gemini Offshore wind park.
Acta Marine geeft aan dat er nog meer investeringen worden gedaan. Zo gaan ze nog een aantal  Crew Transfer Vessels aanschaffen voor de offshore wind markt.
De aanschaf van dit soort schepen bewijst wel dat investeren in middelen die onderhoud aan windmolenparken mogelijk maakt booming business is!
Foto
0 Comments

Laatste controle voor overdracht.

5/2/2015

0 Comments

 
Een splinternieuwe sleepboot, ASD 2913 TUG(Azimuth Stern Drive), lag voor de kant bij Damen shipyard Den Helder.
Sleepboot MICHEL ligt bij Damen Den Helder, voor diverse garantie- en restpunten, die nog verholpen moeten worden.
Het bleek te lastig om deze in Hamburg uit te voeren, vandaar dat in overleg met Damen Gorinchem is besloten dit in Den Helder te doen.
De nieuwe eigenaar is een klein sleepvaart bedrijf uit Hamburg, Petersen & Alpers GmbH & Co KG.
Het bedrijf heeft 5 sleepboten en opereert in en om de haven van Hamburg 24 uur per dag met 20 man personeel.
Januari 2014 werd de kiel gelegd bij Damen shipyard Galati(Roemenië).
Op 25 september 2014 was de tewaterlating ceremonie op de scheepswerf in Roemenië.
De planning is dat de sleepboot begin 2015 zal worden afgeleverd bij de klant in Hamburg.
Persbericht Damen omtrent aflevering sleepboot Michel!
0 Comments

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.