Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Nieuwe marine sleper thuis

25/2/2016

0 Comments

 
​Het was onstuimig op zaterdag 20 februari toen de de nieuwe marine sleper Noordzee binnen zou lopen in haar nieuwe thuishaven Den Helder.
Ik had een uitnodiging gekregen om met sleepboot Hunze de Noordzee tegemoet te varen.
Rond 10.30 uur ontstond er een gezellige drukte aan boord van de Hunze toen collega’s, familieleden en de pers zich ook aan boord kwamen.
Eenmaal buiten de pieren realiseerden de opvarenden aan boord zich dat het geen rustig ritje zou worden gezien de windkracht en zeegang.
Het tochtje kreeg helemaal een rare wending toen de Noordzee meldde dat ze ter hoogte van Callantsoog een motorstoring had gekregen en totaal geen energie en voortstuwing meer had.
Aan boord van de Hunze werd alles in gereedheid gebracht om de Noordzee het laatste stukje naar Den Helder te slepen.
Gelukkig, voor alle betrokkenen maar zeker de bemanning, kreeg de Noordzee de motoren weer aan de praat en kon ze zelfstandig haar nieuwe thuishaven binnenvaren.
Damen kwam diezelfde avond nog met een verklaring naar buiten, “waarschijnlijk is er onderweg vervuilde brandstof ingenomen omdat de filters van het brandstof systeem behoorlijk waren vervuild”.
Ik zeg maar zo, “shit happens but problem solved”.
Foto
0 Comments

Nog één keer naast elkaar!

18/2/2016

0 Comments

 
Dinsdagochtend 16-02-2016 een telefoontje vanaf het havenkantoor met de volgende vraag:
“Ben je druk”?, “ja best wel, want?"
We willen nog een keer met alle slepers naast elkaar nu het nog kan, wil jij wat foto’s maken? Natuurlijk wil ik dat en ik ben er dan ook even na de middag heengegaan.
Het leek de mannen van de havendienst een mooi idee om nog één keer broederlijk naast elkaar te poseren.
De eerste nieuwe sleper, Noordzee, is onderweg naar Den Helder en de eerste twee oude slepers, Linge en Regge, staan op het punt de haven van Den Helder te verlaten.
Van links naar rechts ziet u op de foto, de Regge, Rotte, Hunze, Linge en Gouwe (de “A” boten) daarnaast liggen de Breezand en de Malzwin. De Balgzand ligt nog op het droge op het Marinebedrijf.
Na wat navraag kan ik de lezers melden dat vier “A” boten, via Damen Trading, naar Engeland zullen verhuizen. De Linge, Regge, Rotte en de Hunze zullen worden ingelijfd door MTS Towage in het Engelse Brixham en Falmouth.
De sleepboot Gouwe blijft als enige van de Lingeklasse dienst doen voor de Koninklijke Marine in de haven van Den Helder.
Foto
0 Comments

Guardian opgefrist.

11/2/2016

0 Comments

 
​In een eerder bericht heb ik al iets vermeld over de nieuwe samenwerking tussen de kustwacht en Multraship.
De Ievolie Amaranth ging direct na de overdracht voor een korte dokperiode naar Vlissingen en om hernoemd te worden naar Guardian.
Het mag geen verrassing zijn dat ik de allereerste binnenkomst van de “opgefriste”Guardian vast wil leggen om daar vervolgens een column aan te wijden.
Na de opfris weken in Vlissingen werd de president Hubert op zee direct afgelost en ging de Guardian meteen aan de slag met haar Kustwachttaken.
De eerste binnenkomst van de Guardian in de haven van Den Helder laat dus nog even op zich wachten toch wil ik er alvast een bericht aan wijden.
Van Multraship uit Terneuzen kreeg ik een aantal foto’s toegestuurd die zijn gemaakt door Flying Focus Aerial Photography in opdracht van Multraship.
Deze mooie foto’s verdienen het om geplaatst te worden in bijvoorbeeld … een nautisch column.

Op woensdag 10-02-2016 kwam de "opgefrist Guardian"alsnog binnen en werd groots onthaald!

Foto
0 Comments

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.