Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Superjacht in haven Den Helder.

25/3/2015

0 Comments

 
Het luxe superjacht, Royal Romance, liep dinsdagavond 17 maart de haven van Den Helder binnen.
Het schip is gebouwd door Feadship Royal Dutch Shipyards te Makkum met bouwnummer 1005 en aangekondigd als het langste schip op dat moment.
Het schip is in oktober 2014 opgeleverd en nu bezig met haar sea trials.
Er hangt een waas van geheimzinnigheid rond dit schip, het interieur is afgedekt en ook over de eigenaar word niet veel losgelaten. Het interieur is ontworpen door Seymour Diamond in Londen en zelfs op deze website zijn geen foto’s geplaatst.
Wat betreft het design en de prestatie van het schip is het wel een staaltje Hollands Glorie.
Zelf vindt ik het behoorlijk “over the top”, de kosten van het schip zijn naar verluid 170 miljoen euro!
Als ik al miljardair zou zijn dan zou ik er nog niet voor kiezen mijn geld uit te geven aan zo’n schip omdat ik van mening ben dat dat mijn geld dan beter besteed zal kunnen worden.
Maar als “maritiem hobby fotograaf” was het toch wel spannend om zo'n schip te fotograferen.
Foto
0 Comments

Sleepboot Gouwe doet een trekproef.

18/3/2015

0 Comments

 
Foto
We blijven deze week nog even bij de marine slepers. Afgelopen week de aankondiging van de bouw van 3 nieuwe slepers, deze week over de Gouwe die als enige overblijft.
Met deze kennis in het vooruitzicht ondergaat de Gouwe op dit moment een uitvoerig onderhoud.
In de laatste fase van dit onderhoud is het regel dat systemen uitvoerig worden getest.
Ook de diesel motoren worden dan afgeregeld en getest. Dit gebeurd overigens bij alle schepen die motor onderhoud hebben gehad maar bij sleepboten word dit onderhoud gekoppeld aan een trekproef(Bollard Pull).
De werf die de boot heeft gebouwd levert deze boot af met een trekproef certificaat.
Tijdens het bestaan van een sleepboot zal een aantal malen een trekproef worden uitgevoerd om deze waarde op peil te houden.
Volgens het certificaat moet de boot 22 ton kunnen trekken, tijdens deze laatste trekproef kwam men uit op 21 ton, netjes toch!
Foto
0 Comments

Bouw 3 marine slepers van start

11/3/2015

0 Comments

 
Foto
Op de Damen werf in het Roemeense Galati is op donderdag 26 februari het startsein gegeven van de bouw van 3 nieuwe sleepboten voor de Koninklijke Marine.
De ceremonie werd bijgewoond door diverse vertegenwoordigers van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en Damen Shipyards.
Kitty Looijer(Project Manager Tugs) had de eer om de bouw te starten door een muntstuk vast te lassen aan de kielbalk.
De traditie om een munt te plaatsen voor aanvang van de bouw verwijst naar een fortuinlijke vaart voor het schip of boot. Bij houten schepen plaatstte men een munt onder de mast, bij stalen schepen wordt deze aan de kielbalk gelast.
In samenwerking met de Zweedse marine worden in totaal 5 sleepboten besteld, dit om efficiënt in te kopen.
Voor de drie Nederlandse sleepboten gaat het om de ASD 2810 Hybrid Tug.
Voor de Zweedse marine is de ASD Tug 3010 ICE aangekocht, dit type maakt het opereren in koude wateren mogelijk.
De Koninklijke Marine heeft er voor gekozen om vier van de vijf Linge klasse sleepboten(Linge, Regge, Hunze en Rotte) in te ruilen, deze zullen dan door Damen weer elders op de markt worden gebracht.
Medio 2016 zal de eerste sleepboot worden afgeleverd aan de Koninklijke Marine.

Persbericht
Foto
Foto
0 Comments

Vaarwegmarkeringen voortaan in kunststof!

5/3/2015

1 Comment

 
Eind 2014 ben ik met mijn oud collega’s op pad geweest om een fregat weg te brengen van Den Helder naar Vlissingen.
Achteraf gezien realiseerde ik mij dat er steeds meer kunststof boeien in het water drijven.
Tijdens een foto rondje op de haven, aan de kant van het Rijkswaterstaat depot, zag ik zowel stalen als kunststof boeien.
Inmiddels heb ik gehoord dat Rijkswaterstaat bezig is om de stalen markering boeien te vervangen voor kunststof boeien.
Dat is te begrijpen want een stalen boei moet regulier uit het water worden gehaald voor onderhoud zoals stralen en conserveren. Aan een kunststof boei zal ook onderhoud vast zitten, zo kan de kleur bijvoorbeeld vervagen. Toch heeft kunststof  veel voordelen  het is minder bewerkelijk, weegt minder en is uiteindelijk beter voor het milieu.  De kunststof boei zal na een bepaalde tijd compleet worden vervangen, de oude kan worden gerecycled.
De firma Rombouts kunststof techniek bv meldt op hun website dat er tussen 2007 en 2015 in totaal 7000 kunststof boeien zullen worden geleverd aan Rijkswaterstaat.
Met deze maatregelen is Rijkswaterstaat goed bezig!
Foto
Foto
1 Comment

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.