Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Grootste marineschip heet nu Zr.Ms.Karel Doorman.

29/4/2015

0 Comments

 
Foto
U kent die uitspraak wel: “men krijgt wat men toekomt”, het was dan ook prachtig weer op 24 april tijdens de indienststelling van de Karel Doorman.
Vroeg in de ochtend, op weg naar mijn werk, lag het schip al in een waterig zonnetje aan steiger 20. Ik ben even van mijn fiets gestapt om dit beeld vast te leggen op deze belangrijke dag voor het schip en haar bemanning.
Nadat alle gasten en hoogwaardigheid bekleders aan boord waren kon om 14.30 uur de ceremonie beginnen.
Er zouden in totaal 4 sprekers het woord nemen waaronder, VADM Borsboom, LTGEN Verkerk, KOL v/d Berg en de Min. Van Defensie Hennis-Plasschaert.
De indienststelling houdt in dat na het geven van het commando, de vlag, de geus en de oorlogswimpel tegelijkertijd worden gehesen, daarna is het schip officieel een oorlogsschip.
Na de indienststelling kreeg de bemanning de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening uitgereikt.
Deze medaille is uitgereikt omdat schip en bemanning (nog voor de officiële indienststelling) een missie hebben uitgevoerd, namelijk de ebola missie in west Afrika.
Hiermee heeft dit schip al bewezen dat het flexibel en multifunctioneel is.
Het gaat een drukke tijd worden voor de bemanning, ze gaan op acht mei richting Canada, Amerika en de Nederlandse Antillen.
Dit zal een gecombineerde reis worden met het afleveren van goederen op de Antillen en het afronden van de laatste warm weer beproevingen.
Een mooi schip waar we trots op mogen zijn!

Foto
0 Comments

(Nautisch) museum weekend 2015.

22/4/2015

0 Comments

 
Het nationaal museum weekend werd gehouden in het weekend van 18 en 19 april.
Den Helder heeft verschillende musea waaronder een aantal maritieme/nautische musea.
Zaterdag 18 april was het schitterend weer, het aantal bezoekers was dan ook groot.
Zondag weer een stuk minder en minder locaties toegankelijk voor publiek. Dit nam niet weg dat men lekker langs de bootjes kon wandelen.
Rond het schipperscafé waren er zaterdag diverse activiteiten georganiseerd waaronder een bezoek brengen aan schepen, werkplaatsen en rondvaarten.
Zondag was het daarom nog even nagenieten aan boord van de Helderse zeil brik Morgenster!
Foto
0 Comments

Karel Doorman bezig met inhaalrace.

15/4/2015

0 Comments

 
Het viel mij op dat de Karel Doorman de Paasdagen op zee doorbracht en dat dit de afgelopen kerst ook al het geval was. Ik besloot de CDT van de Karel Doorman via een persoonlijk bericht op Twitter de vraag te stellen waarom het schip ook met de Paasdagen op zee zat.
Tot mijn verrassing kreeg ik een uitgebreide mail terug van commandant, Peter van den Berg, met de volgende uitleg: 

Het op zee verblijven met Pasen heeft te maken met het beproevingsprogramma en de oplevering van de Karel Doorman. De Ebola-missie die ze hebben uitgevoerd heeft consequenties gehad voor de planning van de werkzaamheden. Hoewel het schip zich uitstekend heeft gehouden tijdens die missie is het schip nog niet volledig opgeleverd. Zo moet de voortstuwing en bijbehorende automatisering nog geoptimaliseerd  worden, zijn er nog rest- en verbeterpunten op het platform en moeten de Sensor/Wapensystemen nog in bedrijf worden gesteld. Naast het technische is er ook een noodzaak om de operationele karakteristieken van het schip vast te stellen. De commandant gaf aan dat hij hiermee het vaststellen van de wind- en zeeganglimieten waaronder er nog veilig helikopters kunnen oplanden bedoelt. Daarnaast is er nog behoefte aan een zogenaamd manoeuvreerboek waarin de manoeuvreereigenschappen van het schip beschreven staan. Hierbij moet gedacht worden aan de draaicirkels bij diverse snelheden en de stopwegen. Kortom er moeten nog veel werkzaamheden plaatsvinden om het schip echt helemaal af te krijgen. Volgens de commandant keren zij vrijdag 17 april weer terug.
Vervolgens zal de Karel Doorman op 24 april  in dienst worden gesteld en het predicaat Zr.Ms. krijgen. Dit gaat gepaard met groot ceremonieel. Op 8 mei vertrekt het schip weer voor een reis van 9 weken voor diverse andere beproevingen. Zij zullen dan een aanzienlijke hoeveelheid  goederen/voertuigen afleveren in Curaçao, Aruba en St. Maarten. Op het moment van de mail wisseling lag de Karel Doorman 100 mijl noordoost van Aberdeen waar het vaak slecht weer is. De commandant gaf aan dat dit nodig is om de limieten van de vliegoperaties met de NH-90 op te zoeken en zij dus echt op zoek zijn naar de grenzen van het haalbare.

0 Comments

VOS Pace van Vroon B.V. in haven Den Helder.

8/4/2015

0 Comments

 
De VOS Pace is gebouwd bij COSCO Guangdong Shipyard in China, goed voor de economie en voor de handelssamenwerking. Het schip zal in de Europese wateren aan het werk gaan.
Het heeft een uitgesproken en niet alledaags ontwerp waar iedereen wel een mening over heeft.
De Noorse scheepswerf Ulstein is verantwoordelijk voor het ontwerp wat de toepasselijke naam
“X Bow” draagt.
Het ontwerp van het schip draagt bij aan het verbeteren van de stabiliteit en het besparen van brandstof.
Beiden zijn gelukt want gebruikers die al met deze schepen werken spreken inderdaad over de stabiele eigenschappen en een brandstofbesparing van wel 30 %.
Het schip liep 27-03-2015, een week later dan gepland, de haven van Den Helder binnen.
De schepen van Polarcus (ook met X Bow design) liggen vaker in Den Helder maar dit is voor de eerste maal dat ik een PSV (Platform Supply Vessel) van dit ontwerp in het echt zie.
Smaken verschillen voor wat betreft het ontwerp en zelf ben ik hier duidelijk in, ik kan ze gewoon niet mooi vinden.
Ik ben waarschijnlijk van de oude stempel en vindt dat de boeg van een schip van buiten naar binnen moet lopen (gezien van boven naar beneden).
De boeg van de VOS Pace loopt van binnen naar buiten (gezien van boven naar beneden).
Heb het in een eerder stukje ook wel, omgekeerde boeg, genoemd.
Normaal gesproken plaats ik altijd een leuk en/of informatief stukje, dit keer kon ik het niet laten mijn mening over het ontwerp te geven.
Dat neemt niet weg dat Vroon voor zeewaardigheid en milieuvriendelijkheid kiest en daarin kan ik ze geen ongelijk in geven.
Foto
0 Comments

Weer aan de slag.

1/4/2015

0 Comments

 
Het was mij opgevallen dat twee schepen van het Helderse Tranship B.V. al enige tijd werkeloos voor de kant lagen. 
Het gaat om de schepen de Ivero en de Vigilant, beide lagen op een ongebruikelijke locatie.
De Ivero lag in de industriehaven(bij de Boatex) en de Vigilant heeft een tijd op de Nieuwe Haven van de marine gelegen. Je gaat je dan toch afvragen of er iets met de schepen aan de hand is. Navraag bij Tranship gaf duidelijkheid.
Operations Manager, Dennis Vonberg,  bevestigde dat de schepen inderdaad al enige tijd binnen lagen. Dit had te maken met het winter seizoen, in het winter seizoen is er weinig  survey werk voor de schepen meestal vanwege de vele hoge golven.
De Ivero is van oorsprong een sleep/bevoorrading schip en zou in die hoedanigheid kunnen worden gehuurd, ware het niet dat dit schip in 2010 een modificatie heeft ondergaan naar survey boot.
Ze kan nu ingezet worden op diverse soorten onderzoek op zee, dat varieert van bodemonderzoek tot inspectiewerk, hiertoe zijn diverse hulpmiddelen gemonteerd aan boord.
Beide schepen zijn op dit moment weer in beweging, de Ivero ligt in Engeland en de Vigilant ligt op de Oranje werf te Amsterdam.
Het zou mooi zijn als de order portefeuille voor Tranship de komende periode goed gevuld is en beide schepen volop ingezet kunnen worden.
Foto
0 Comments

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.