Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Nieuwe marineslepers krijgen naam.

23/9/2015

1 Comment

 
De 3 marinesleepboten, van het type ASD Tug 2810 Hybrid, die op dit moment gebouwd worden bij Damen te Galati in Roemenië hebben van de Koninklijke Marine hun naam gekregen.
De boten zijn vernoemd naar de wateren die Den Helder omringen, Noordzee, Waddenzee en de vroegere Zuiderzee.
Dit zullen de sterkste sleepboten zijn die de marine ooit heeft gehad.
De BP(Bollard Pull, trekkracht) van deze boten is 56 ton over het achterschip en 60 ton over het voorschip.
Nu kunnen 2 sleepboten de grotere marineschepen assisteren waar voorheen meerdere boten nodig waren.
De Zweedse marine heeft 2 soortgelijke boten besteld en zijn daar al mee aan het proefvaren, de 3 boten voor de Nederlandse marine zullen in 2016 worden afgeleverd.
Foto
1 Comment

Vergeten schip krijgt onderhoud in dok 2.

9/9/2015

0 Comments

 
Weet u het nog, eind vorig jaar kreeg de bemanning van Zr.Ms.Mercuur te horen dat het schip een vaarverbod opgelegd had gekregen.
Oorzaak van het vaarverbod was achterstallig onderhoud.
Cruciale punten kregen geen aandacht meer waardoor de zeewaardigheid van het schip niet meer gewaarborgd kon worden.
Het schip heeft maanden voor de kant gelegen en er werd zelfs gesproken over het vervroegd afstoten van het schip.
Een onderzeedienst zonder torpedowerkschip is moeilijk voor te stellen, tijdens een oefening heeft een mijnenjager tijdelijk de taken van het torpedowerkschip overgenomen.
Gelukkig kwam men tot inkeer en is er alsnog budget gekomen voor onderhoud.
Damen Shipyard Den Helder kreeg het onderhoud toegewezen.
De binnenzijde van het schip heeft nu voor het grootste deel onderhoud gehad, nu is  de beurt aan het onderwaterschip(en waarschijnlijk de schroefassen) dit gebeurd nu in Dok 2 op Willemsoord.
Foto
0 Comments

Tres Hombres op het beton!

3/9/2015

0 Comments

 
Nee schrik niet, de motorloze Tres Hombres heeft geen aanvaring gehad met beton maar is uit het water gehesen en op het beton gezet voor haar jaarlijkse onderhoud.
Op dit moment ligt het schip bij onderhoudsbedrijf Teerenstra naast de grote hal.
Om daar te komen moest eerst de achterste mast van het schip gedemonteerd worden anders kon de verrijdbare hijs/craddlewagen van Teerenstra het schip niet uit het water hijsen.
Het jaarlijks oversteken van de Atlantische oceaan vergt nogal wat van het schip, dat het schip van hout is heeft daar zeker mee te maken.
Per onderhoud worden er standaard een paar planken weggenomen en vervolgens weer vervangen.
Ook worden alle naden nagelopen en waar nodig word er opnieuw gebreeuwd (hennep en teer in de naden).
Als al het geplande onderhoud is uitgevoerd en de Tres Hombres weer opgetuigd is zal men zich opmaken voor alweer de zevende Atlantische rondreis.
0 Comments

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2021 | Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.