Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Sinterklaas komt met stoomsleepboot.

27/11/2014

0 Comments

 
Sinterklaas is naar Den Helder gekomen in een prachtige stoomsleepboot.
De Y8122 één van de mooiste stoomboten van Nederland, een originele stoomsleepboot die ook nog eens gebouwd is op de Rijkswerf in Den Helder.
De Y8122 liep in 1936 van stapel op de Rijkswerf te Den Helder.
Vlak voor dat de Y8122 met Sinterklaas naar Willemsoord vertrok, waar honderden kinderen stonden te wachten, mocht ik van Piet (van der Kuyl) nog even beneden kijken om de ketel en de machine in werking te zien, prachtig mooi. Zelf ben ik jaren geleden betrokken geweest bij het plaatsen van de compleet gereviseerde ketel en machine, om dan het hele machinepark in werking te zien was een mooie ervaring. Goed om te zien dat er weer een stukje nautisch erfgoed is behouden.

Lees meer over de levensloop van de Y8122 op de pagina van stichting,
http://www.y8122.nl/historie-dombo-y8122/y8122/143-levensloop-stoomsleper-y8122

Bekijk de foto's van het plaatsen van de machine en de ketel ...
http://www.y8122.nl/foto-album/techniek/category/84-stoomketel-installeren-r-damman
Foto
0 Comments

Drie onderzeeboten op het droge!

21/11/2014

0 Comments

 
Het komt regelmatig voor dat de complete walrus klasse onderzeeërs (4) tegelijk aan steiger 19 op de marinehaven liggen.
Drie van deze onderzeeërs (subs) lagen op dinsdag 11 november op het beton van het Marinebedrijf.
Op het Marinebedrijf wordt er gesproken van een sub in het water of een sub op het beton (na liften op het schepenlift complex ).
De Zeeleeuw en Dolfijn krijgen op dit moment meerjarig onderhoud, dit betekent dat ze intensief onderhoud krijgen met als doel de schepen langer in stand te houden. De Bruinvis ondergaat een periodieke dokking waarbij een relatief korte periode van onderhoud zal plaatsvinden.
Omdat de Bruinvis de hal in moest worden gereden was het noodzakelijk om twee onderzeeërs te rangeren, omdat het schepenlift complex gebruik maakt van rails spreekt men hier over rangeren.
Via deze rails kan men dan vooruit of achteruit rijden en zodra men dwars uit wil draait men de wielen 90 graden.
Op het moment dat de Bruinvis de hal weer word uitgereden zullen de 3 subs weer even zichtbaar zijn, waarna de bruinvis weer te water word gelaten. Daar waar het thuishoort!
0 Comments

Zr.Ms.Bonaire krijgt steeds meer karakter.

13/11/2014

0 Comments

 
Op een maandagmiddag even een rondje haven gedaan en een paar foto’s gemaakt.
In mijn ooghoek zag ik een mobiele kraan bij dok 1 op Willemsoord hijswerkzaamheden verrichten op Zr.Ms.Bonaire.
Ik kon het niet laten even op te lopen en te vragen naar de werkzaamheden.
De Mobiele kraan was een dekhuis aan het plaatsen, geen modern dekhuis maar een stalen replica.
In de glorietijd van de Bonaire was dit dekhuis de doorvoer van de schoorsteen(bovenop het dekhuis), de kombuis (aan de achterzijde) en de roerganger (voor de schoorsteen ook bovenop het dekhuis).
“Eigenlijk moest het geklonken plaat zijn” merkte dhr. Ben Mooiman op waarop ik aanvulde dat het aanbrengen van(nep) klinknagels het ook realistisch zou doen lijken.
Dhr. Mooiman was voor mij bekend als mijn voormalige directeur Rijkswerf, toch heb ik mij voorgesteld en hem gevraagd of ik een paar korte vragen mocht stellen.
De antwoorden van dhr. Mooiman schetsen een leuke toekomst voor de Bonaire.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de Bonaire een museumschip zou worden en dezelfde functie zou krijgen als het museumschip de Schorpioen.
Niets was minder waar, doelstelling is om het schip te gaan gebruiken als conferentie gelegenheid of de mogelijkheid voor het organiseren van bruiloften en partijen, daarnaast krijgt het schip een hotel functie.
Op de plaats waar vroeger het ketelruim was wordt de conferentiezaal gerealiseerd,
in het verlengde van het ketelruim worden 2 persoonshutten gecreëerd.
Verder hoopt de stichting dit jaar nog de masten te completeren, voor volgend jaar staat het aanbrengen van patrijspoorten op de agenda.
Ik vind het nu al een aanwinst voor Den Helder en als alle plannen die de stichting voor ogen heeft worden gerealiseerd dan kan het alleen nog maar beter worden.
Laten we niet vergeten dat ook dit schip nautisch erfgoed is wat niet verloren mag gaan!

Op de website van de Bonaire word mooi weergegeven hoe het schip er in de toekomst uit komt te zien.
Foto
0 Comments

Karel Doorman op Ebola missie.

5/11/2014

0 Comments

 
Foto
Een samenwerking tussen de ministeries van Defensie, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
Nederland is gevraagd om het transport van hulpgoederen te regelen als bijdrage in de strijd tegen ebola.
In navolging van de Royal Navy, die het troepentransportschip RFA Argus naar de regio stuurde, zou Nederland een soortgelijk schip sturen.
De Koninklijke Marine heeft 3 van dit soort schepen, Zr. Ms. Rotterdam, Zr. Ms.Johan de Witt en de Karel Doorman, de Doorman is officieel nog niet in dienst gesteld.
De Rotterdam ligt voor onderhoud bij Damen in Vlissingen en de Johan de Witt is op dit moment bezig met een grote oefening aan de Amerikaanse oostkust, dus blijft de Karel Doorman over.
De Karel Doorman zal voor het vertrek niet in dienst worden gesteld.
Dit heeft voor deze missie geen gevolgen, de Karel Doorman blijft een marineschip omdat het is bemand met militairen, het enige verschil is dat het schip de titel Zr.Ms. niet zal voeren.
Voor de bemanning zal het nieuws toch wel even koud op het dak zijn gekomen, in plaats van voorlopig bezig zijn met opwerken ga je plotseling op een missie.
De missie zal bijna 3 maanden duren dat betekent dat het schip met Kerst en Oud op Nieuw van huis zal zijn.
Mocht u nog veel meer willen lezen over de Karel Doorman op missie, www.marineschepen.nl heeft onlangs een interview gehad met de commandant KTZ. Peter van den Berg.
Foto
Foto
0 Comments

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.