
De ceremonie werd bijgewoond door diverse vertegenwoordigers van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en Damen Shipyards.
Kitty Looijer(Project Manager Tugs) had de eer om de bouw te starten door een muntstuk vast te lassen aan de kielbalk.
De traditie om een munt te plaatsen voor aanvang van de bouw verwijst naar een fortuinlijke vaart voor het schip of boot. Bij houten schepen plaatstte men een munt onder de mast, bij stalen schepen wordt deze aan de kielbalk gelast.
In samenwerking met de Zweedse marine worden in totaal 5 sleepboten besteld, dit om efficiënt in te kopen.
Voor de drie Nederlandse sleepboten gaat het om de ASD 2810 Hybrid Tug.
Voor de Zweedse marine is de ASD Tug 3010 ICE aangekocht, dit type maakt het opereren in koude wateren mogelijk.
De Koninklijke Marine heeft er voor gekozen om vier van de vijf Linge klasse sleepboten(Linge, Regge, Hunze en Rotte) in te ruilen, deze zullen dan door Damen weer elders op de markt worden gebracht.
Medio 2016 zal de eerste sleepboot worden afgeleverd aan de Koninklijke Marine.