Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Houten Mercuur op de lift.

10/11/2016

1 Comment

 
Jarenlang was het een trekpleister in de haven van Scheveningen, de voormalige
oceaanmijnenveger Mercuur.
Na de tweede wereldoorlog werd dit schip aan Nederland geschonken door de Amerikanen in het kader van het Marchallplan.
Het schip begon als Hr.Ms Onverschrokken en werd ingezet als mijnenbestrijdingsvaartuig.
In 1972 werd de Onverschrokken omgebouwd tot torpedowerkschip en daarmee kreeg zij de nieuwe naam Hr.Ms. Mercuur.
Het schip werd in 1987 door de Koninklijke Marine uit dienst gesteld.
In 1992 kwamen de Koninklijke Marine en de Stichting Behoud Maritieme Monumenten overeen dat zij het schip in bruikleen kregen en het zouden exploiteren als museumschip in de tweede binnenhaven in Scheveningen.
In 2015 werd het schip teruggegeven aan de Koninklijke Marine en versleept naar Den Helder.
Na asbest-sanering, heeft de Koninklijke Marine twee opties:, slopen of schenken aan een betrouwbare en levensvatbare organisatie die in staat is het schip duurzaam te exploiteren en te onderhouden.
De Stichting Maritiem Erfgoed Vlissingen wil het schip graag behouden als museumschip in het Dok van Perry in Vlissingen en is daarover met Defensie in gesprek.
Vooruitlopend op de definitieve uitkomst, is het schip nu gelift, op het Schepen Lift Complex bij de Directie Materiele instandhouding (DMI) te Den Helder, voor een inspectie van het onderwaterschip en aansluitend beperkt onderhoud aan het onderwaterschip.
De inspectie en het onderhoud zijn nodig om zeker te stellen dat het schip naar Vlissingen kan worden versleept en daar langdurig als museumschip kan worden geëxploiteerd.
1 Comment
Ronald
30/11/2016 08:11:10 am

Mooie foto's! Ik hoop dat het schip behouden kan blijven. Er is al zo weinig meer over. Het Dokje van Perry is een unieke locatie en ligt in een maritieme omgeving met een rijke marinebouw historie. Dit schip past daar goed bij! Fingers crossed!

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.