Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Ievoli Amaranth word … Guardian!

7/1/2016

5 Comments

 
Foto
​Contracten zijn er om gesloten, open gebroken of ontbonden te worden.
Op 24-11-2015 vernamen we de eerste geruchten dat Svitzer Salvage het contract kwijt was met het kustwacht centrum.
Jarenlang was Svitzer Salvage de partner van de Nederlandse Kustwacht door een, ETV(Emergency Towing Vessel) , kustwachtschip te leveren voor kustwachttaken op zee.
Vanaf 1995 is Svitzer Salvage betrokken bij het leveren van een ETV voor de kustwacht, eerst in een samenwerkingsverband tussen de firma’s Smit, ITC en Wijsmuller, later als Svitzer Salvage.
Het eerste schip wat werd geleverd voor kustwachttaken was de voormalige zeesleper Smit Houston, toen in de vaart als Solo(Greenpeace).
Het werd toen gecharterd van de Milieu organisatie voor een periode van 21/2 jaar.
De voormalige zeesleper was van ongekende waarde voor de kustwacht dat werd besloten om het schip te kopen van Greenpeace en onder te brengen in SmitWijs B.V. onder de naam “Waker”.
In 2006 besloot Smit haar 50 % belang te verkopen aan het inmiddels opgerichte Svitzer Salvage met als onderdeel Waker B.V.
In September 2009 sloeg het noodlot toe, de Waker werd getroffen door een laaiende machinekamer brand en na inspectie bleek deze total loss.
Omdat het contract nog liep tot 2014 werd de splinternieuwe “Ievoli Black” gecharterd.
De Ievoli Black bleek niet echt geschikt te zijn voor haar kustwachttaken en er werd besloten om een nog krachtiger schip te charteren, de “Ievoli Amaranth” begon in 2013 aan haar kustwachtaken waar ze uitstekend voor was geschikt.
Toch is het over en uit met deze samenwerking, op 16 januari 2016 loopt het contract af.
De Kustwacht is een organisatie welke is opgebouwd uit de samenwerking tussen 5 ministeries, het ministerie van infrastructuur en milieu is degene die de contracten onderhoud, wat de reden is van het ontbinden van het contract met Svitzer Savalge is niet bekend.
Multraship Ocean Towage uit Terneuzen is het nieuwe contract gegund voor een periode van 10 jaar.
De zeesleper, Ievoli Amaranth, die nu al dienst doet als ETV, blijft dit doen onder de vlag van Multraship Ocean Towage, deze zal alleen worden hernoemd naar … “Guardian”.
Foto
5 Comments
Anoniem.
7/1/2016 11:09:42 am

Het contract met Svitzer Salvage is niet ontbonden maar gewoon verlopen. Bij het op nieuw aanbesteden van het contract door de overheid. (Niet de kustwacht. Die heeft er geen inspraak over). Is er niet gekeken naar kwaliteit ervaring of middelen beschikbaar. Maar alleen puur naar de prijs. Voor de rest niks. Multra ship was goedkoper. En werden schip bemanning en ervaring zonder pardon op straat gegooid. Waardoor multraship het schip zeer goedkoop kon overnemen.

Reply
Niet anoniem......
7/1/2016 11:31:49 am

Reactie: Er is juist wel naar kwaliteit gekeken en daardoor heeft Multraship het contract gekregen. Multraship is namelijk een rederij die ervaring en kwaliteit heeft en de juiste prijs heeft geboden!

Reply
Ron Damman link
7/1/2016 02:09:15 pm

Een Svitzer aanhanger en een Multraship aanhanger, dan ontstaat er een twééstrijd.
We zullen nooit weten of het contract verlopen is of dat het is ontbonden want het laatste contract liep tot 2014 en zijn meestal langere periodes.
Zo ook het contract wat Multraship nu heeft heeft een looptijd van 10 jaar, dus als er tussen 16-01-2016 en 16-01-2026 het contract word ontbonden dan weten we dat er iets aan de hand is. In principe hoeft er niemand op straat te worden gegooid want als de operationeel beheerders(Svitzer en Redwise) iets met de bemanning op heeft zullen ze worden onderverdeeld in deze bedrijven.
Overal heb je praatjes, ook in de scheepvaart wereld, en waar rook is is vuur. Het is nu aan Multraship om de ETV voor de komende 10 jaar te bemannen en ik wens ze daar alle succes mee!

Ron Damman

Reply
Ingewijd
7/1/2016 03:25:48 pm

@Anoniem - Het enige dat ik hierop wil schrijven is, Svitzer en Multraship bijten elkaar niet. Denk daar maar eens over na !

Reply
Ashlee D link
5/12/2020 10:48:56 am

This is a great post, thanks for writing it.

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.