Tot mijn verrassing kreeg ik een uitgebreide mail terug van commandant, Peter van den Berg, met de volgende uitleg:
Het op zee verblijven met Pasen heeft te maken met het beproevingsprogramma en de oplevering van de Karel Doorman. De Ebola-missie die ze hebben uitgevoerd heeft consequenties gehad voor de planning van de werkzaamheden. Hoewel het schip zich uitstekend heeft gehouden tijdens die missie is het schip nog niet volledig opgeleverd. Zo moet de voortstuwing en bijbehorende automatisering nog geoptimaliseerd worden, zijn er nog rest- en verbeterpunten op het platform en moeten de Sensor/Wapensystemen nog in bedrijf worden gesteld. Naast het technische is er ook een noodzaak om de operationele karakteristieken van het schip vast te stellen. De commandant gaf aan dat hij hiermee het vaststellen van de wind- en zeeganglimieten waaronder er nog veilig helikopters kunnen oplanden bedoelt. Daarnaast is er nog behoefte aan een zogenaamd manoeuvreerboek waarin de manoeuvreereigenschappen van het schip beschreven staan. Hierbij moet gedacht worden aan de draaicirkels bij diverse snelheden en de stopwegen. Kortom er moeten nog veel werkzaamheden plaatsvinden om het schip echt helemaal af te krijgen. Volgens de commandant keren zij vrijdag 17 april weer terug.
Vervolgens zal de Karel Doorman op 24 april in dienst worden gesteld en het predicaat Zr.Ms. krijgen. Dit gaat gepaard met groot ceremonieel. Op 8 mei vertrekt het schip weer voor een reis van 9 weken voor diverse andere beproevingen. Zij zullen dan een aanzienlijke hoeveelheid goederen/voertuigen afleveren in Curaçao, Aruba en St. Maarten. Op het moment van de mail wisseling lag de Karel Doorman 100 mijl noordoost van Aberdeen waar het vaak slecht weer is. De commandant gaf aan dat dit nodig is om de limieten van de vliegoperaties met de NH-90 op te zoeken en zij dus echt op zoek zijn naar de grenzen van het haalbare.