Men had het vermoeden dat de kotter de voortstuwer was verloren.
Het weer was op dat moment goed, weinig wind en goed zicht. De reddingsdiensten konden dan ook rustig de kant van de stuurloze kotter op om te gaan assisteren.
Er moest wel snel gehandeld worden want op het moment dat de UK 19 stuurloos werd voer het in de buurt van het productie platform Helder-A.
De stroming zorgde ervoor dat de stuurloze kotter richting het platform dreef.
Uit voorzorg werd een deel van de bemanning van het platform geëvacueerd.
De KNRM was ruim op tijd om een sleepverbinding te maken en zo een aanvaring met platform Q1 te voorkomen.
Een collega visser van Urk, UK 149, heeft de stuurloze kotter op sleep genomen en afgeleverd in Den Helder waar het in afwachting is van een vrij dok bij Damen zodat de voortstuwer weer gemonteerd kan worden.
Een gelukje voor de bemanning van de UK 19 is dat de voortstuwer alleen van de schroefas was gelopen en in de straalbuis was blijven hangen, duikers hebben de voortstuwer in de straalbuis geborgd.
(op newdeep.nl staat een filmpje van de duikers aan het werk bij de UK 19).