Ik zal in onderstaande tekst toelichten hoe het zit.
Tijdens het onderhoud van dit soort schepen is het schip, technisch gezien, niet meer van de Marine.
Het Marinebedrijf is in deze de hoofdaannemer en daardoor ook verantwoordelijk voor het verplaatsen van het schip.
Omdat de systemen uit bedrijf zijn tijdens het onderhoud en er geen bemanning (marine) aan boord is kan er onmogelijk zelfstandig met deze schepen gevaren worden.
Tijdens een onderhoudsperiode is het ook de bedoeling dat een schip drooggezet wordt in een dok.
Aangezien er in Den Helder geen dok capaciteit van dat kaliber beschikbaar is moet er worden uitgeweken naar dok capaciteit bij externe werven.
Het is dan aan de afdeling transport van het Marinebedrijf om met behulp van een ingehuurde sleepboot en kernploeg het schip van A naar B te varen.
Dit kan zijn in Amsterdam, Rotterdam of Vlissingen, deze dokking is uitgevoerd bij Damen ship repair te Vlissingen.
De Rotterdam keerde op donderdag 27 november weer terug in Den Helder en werd afgeleverd door de sleepboot Multratug 18 van Multraship te Terneuzen.