Als scheepsspotter maak je een rondje haven wanneer jij dat wil, vaak op de fiets, met mooi weer en meestal overdag.
Met een vertraging van een dag of twee was het in de nacht van donderdag 29-10-2015 dan zover.
De scheepsagent DHSS hield mij op de hoogte over het tijdstip waarop het booreiland tussen de pieren zou liggen, dat werd uiteindelijk 03.00 uur!
Waarom werd er zo’n nachtelijk tijdstip gekozen en waarom niet gewoon overdag?
Op het moment van vertrek vanaf de laatste locatie naar Den Helder is het +/- 30 uur varen, het eerst volgende “Doodtij”(periode van het getij waarin het verschil tussen hoog- en laagwater minimaal is) was in dit geval 03.00 uur ’s nachts.
Dit soort transporten kan je niet met een sterk stromend tij naar binnen brengen, dit om te voorkomen dat men onnodige schade oploopt.
Ondanks het tijdstip toch besloten om het transport in de nachtelijke uren vast te leggen.
Dit wilde ik graag doen vanaf de kant van de Koninklijke Marine en het liefst vanaf steiger 12. Omdat er op de Nieuwe Haven officieel een foto en film verbod geld heb ik voor die datum een fotovergunning/ontheffing aangevraagd en gelukkig dezelfde dag nog gekregen, waarvoor nog mijn dank.
Na een vroege start reed ik om 02.30 een verlaten Marine haven op en kreeg keurig toegang van DBBO die voor mij het schuifhek bij de Mijnendienst opende.
Buiten het personeel van scheepsagent DHSS en Port of Den Helder was ik waarschijnlijk de enige die aan het fotograferen was.
Om 02.45 uur kwam er beweging in het konvooi, wat bestond uit het booreiland en vier sleepboten, (Esvagt Connector, RT Magic, RT Spirit en de Ginger) erg imposant om te zien.
Nachtfotografie is wel een vak apart, de resultaten vallen niet tegen in ogenschouw genomen dat ik fotografeer met een compact camera.