Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Nachtelijk entrée booreiland.

5/11/2015

0 Comments

 
Je zal maar zo’n hobby hebben, is wat ik na het arriveren van het booreiland Paragon C462 in de haven van Den Helder regelmatig heb moeten aanhoren.
Als scheepsspotter maak je een rondje haven wanneer jij dat wil, vaak op de fiets, met mooi weer en meestal overdag.
Met een vertraging van een dag of twee was het in de nacht van donderdag 29-10-2015 dan zover.
De scheepsagent DHSS hield mij op de hoogte over het tijdstip waarop het booreiland tussen de pieren zou liggen, dat werd uiteindelijk 03.00 uur!
Waarom werd er zo’n nachtelijk tijdstip gekozen en waarom niet gewoon overdag?
Op het moment van vertrek vanaf de laatste locatie naar Den Helder is het +/- 30 uur varen, het eerst volgende “Doodtij”(periode van het getij waarin het verschil tussen hoog- en laagwater minimaal is) was in dit geval 03.00 uur ’s nachts.
Dit soort transporten kan je niet met een sterk stromend tij naar binnen brengen, dit om te voorkomen dat men onnodige schade oploopt.
Ondanks het tijdstip toch besloten om het transport in de nachtelijke uren vast te leggen.
Dit wilde ik graag doen vanaf de kant van de Koninklijke Marine en het liefst vanaf steiger 12. Omdat er op de Nieuwe Haven officieel een foto en film verbod geld heb ik voor die datum een fotovergunning/ontheffing aangevraagd en gelukkig dezelfde dag nog gekregen, waarvoor nog mijn dank.
Na een vroege start reed ik om 02.30 een verlaten Marine haven op en kreeg keurig toegang van DBBO die voor mij het schuifhek bij de Mijnendienst opende.
Buiten het personeel van scheepsagent DHSS en Port of Den Helder was ik waarschijnlijk de enige die aan het fotograferen was.
Om 02.45 uur kwam er beweging in het konvooi, wat bestond uit het booreiland en vier sleepboten, (Esvagt Connector, RT Magic, RT Spirit en de Ginger) erg imposant om te zien.
Nachtfotografie is wel een vak apart, de resultaten vallen niet tegen in ogenschouw genomen dat ik fotografeer met een compact camera.
Foto
0 Comments



Leave a Reply.

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.