Ik had een uitnodiging gekregen om met sleepboot Hunze de Noordzee tegemoet te varen.
Rond 10.30 uur ontstond er een gezellige drukte aan boord van de Hunze toen collega’s, familieleden en de pers zich ook aan boord kwamen.
Eenmaal buiten de pieren realiseerden de opvarenden aan boord zich dat het geen rustig ritje zou worden gezien de windkracht en zeegang.
Het tochtje kreeg helemaal een rare wending toen de Noordzee meldde dat ze ter hoogte van Callantsoog een motorstoring had gekregen en totaal geen energie en voortstuwing meer had.
Aan boord van de Hunze werd alles in gereedheid gebracht om de Noordzee het laatste stukje naar Den Helder te slepen.
Gelukkig, voor alle betrokkenen maar zeker de bemanning, kreeg de Noordzee de motoren weer aan de praat en kon ze zelfstandig haar nieuwe thuishaven binnenvaren.
Damen kwam diezelfde avond nog met een verklaring naar buiten, “waarschijnlijk is er onderweg vervuilde brandstof ingenomen omdat de filters van het brandstof systeem behoorlijk waren vervuild”.
Ik zeg maar zo, “shit happens but problem solved”.