Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Nieuwe "ogen" voor de Zeeleeuw.

10/6/2015

1 Comment

 
Bij een onderzeeboot denk je al snel aan een periscoop.
Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en de techniek gaat snel.
Op dit moment liggen op het Marinebedrijf de Zeeleeuw en de Dolfijn voor groot onderhoud en het Instandhouding Project Walrusklasse (IPW).
Dit betekent dat naast het reguliere onderhoud er een aantal modificaties worden doorgevoerd waarvan het plaatsen van de nieuwe optronische mast er één is.
De walrusklasse onderzeeboten hebben 2 periscopen(een navigatie en een aanval), de navigatie periscoop word vervangen door een nieuwe optronische mast.
Periscopen hebben als nadeel dat ze door de drukhuid zijn geplaatst waardoor ze gevoelig zijn voor lekkage, zeker na een onderhoudsperiode.
De nieuwe optronische mast is een zogenaamde “non hull penetrating” mast die zijn informatie door middel van datakabels doorgeeft aan de commandocentrale, de mast beweegt nog wel op en neer maar alleen in het sail en niet meer door de drukhuid.
De beelden van de optronische mast zijn haarscherp en worden niet alleen gezien door de commandant maar ook de bemanning kan via een netwerk van beeldschermen meekijken.
De verwachtingen zijn hoog gespannen over de eerste beelden die de Zeeleeuw zal maken. Het is immers zo dat zeer gedetailleerde beelden via satellieten verstuurd kunnen worden waardoor de gemoderniseerde walrusklasse zich nog meer op de kaart zal zetten.
Er wordt inmiddels ook gesproken over nieuwe onderzeeboten maar dat traject zal nog wel even duren vandaar deze modernisering van de huidige boten die er dan in ieder geval tot 2025 weer tegenaan kunnen!


Lees hier het uitgebreide artikel in de "ALLE HENS".
Foto
1 Comment
Japanese Utah link
14/2/2021 11:38:42 pm

Good readiing this post

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.