De boten, Noordzee, Waddenzee en Zuiderzee (grote slepers), werden door het personeel van de havendienst zelf opgehaald en afgeleverd in thuishaven Den Helder.
Er zullen vier grote slepers dienst gaan doen in de marinehaven, daarnaast zullen de Balgzand en Breezand standby worden gehouden met name als er een onderzeeboot moet worden gelift of ontlift.
Sleepboot Gouwe blijft als enige “oude grote” in dienst omdat deze de minste dienstjaren heeft en een geringe diepgang waardoor de gouwe nog kan worden ingezet op de Waddenzee en het IJsselmeer.
In het kader van bezuinigen zijn niet alle boten uitgerust met twee sleeplieren, alleen de Noordzee heeft een achtersleeplier.
Het meeste sleepwerk gebeurd namelijk toch over de kop omdat zowel achter als voor dezelfde trekkracht word behaald daarnaast heeft men voor op de kop goed overzicht.
Mocht er in de toekomst een marineschip naar een particuliere werf worden gesleept (ivm een dokking) dan zal dit worden gedaan door de Noordzee.
Maandag 11 juli zijn de nieuwe boten officieel in dienst gesteld.
Het onderhoud van de boten zal de komende 7 jaar worden uitgevoerd door Damen Shipyard Den Helder.