Het heeft een uitgesproken en niet alledaags ontwerp waar iedereen wel een mening over heeft.
De Noorse scheepswerf Ulstein is verantwoordelijk voor het ontwerp wat de toepasselijke naam
“X Bow” draagt.
Het ontwerp van het schip draagt bij aan het verbeteren van de stabiliteit en het besparen van brandstof.
Beiden zijn gelukt want gebruikers die al met deze schepen werken spreken inderdaad over de stabiele eigenschappen en een brandstofbesparing van wel 30 %.
Het schip liep 27-03-2015, een week later dan gepland, de haven van Den Helder binnen.
De schepen van Polarcus (ook met X Bow design) liggen vaker in Den Helder maar dit is voor de eerste maal dat ik een PSV (Platform Supply Vessel) van dit ontwerp in het echt zie.
Smaken verschillen voor wat betreft het ontwerp en zelf ben ik hier duidelijk in, ik kan ze gewoon niet mooi vinden.
Ik ben waarschijnlijk van de oude stempel en vindt dat de boeg van een schip van buiten naar binnen moet lopen (gezien van boven naar beneden).
De boeg van de VOS Pace loopt van binnen naar buiten (gezien van boven naar beneden).
Heb het in een eerder stukje ook wel, omgekeerde boeg, genoemd.
Normaal gesproken plaats ik altijd een leuk en/of informatief stukje, dit keer kon ik het niet laten mijn mening over het ontwerp te geven.
Dat neemt niet weg dat Vroon voor zeewaardigheid en milieuvriendelijkheid kiest en daarin kan ik ze geen ongelijk in geven.