Glomar Shipmanagment is hier op ingesprongen en heeft als eerste Helders bedrijf een schip laten bouwen speciaal voor deze markt, de Glomar Wave.
Binnen de bedrijfsstructuur is hiervoor zelfs een nieuw tak ingericht namelijk Glomar Offshore Wind Support.
De schepen die voor deze specifieke onderhoudstaken zijn ontworpen zijn in staat om een langere periode bij een windmolenpark te blijven liggen. De onderhoudsmonteurs kunnen worden geaccommodeerd aan boord van deze support schepen.
Een ander soort schip dan de FCS(Fast Crew Supplier)dit soort schepen pendelen meestal dagelijks van de wal naar een windmolen of ander object.
Een antwoord van de concurrentie kon dan ook niet uitblijven.
Acta Marine heeft aangekondigd dat het ook bezig is met het bouwen van een soortgelijk schip als de Glomar Wave, de Acta Orion.
De Acta Orion wordt op dit moment gebouwd op een Poolse werf.
Zodra de Acta Orion wordt afgeleverd gaat deze meteen aan het werk voor de firma van Oord die dan bezig is met de bouw van het Gemini Offshore wind park.
Acta Marine geeft aan dat er nog meer investeringen worden gedaan. Zo gaan ze nog een aantal Crew Transfer Vessels aanschaffen voor de offshore wind markt.
De aanschaf van dit soort schepen bewijst wel dat investeren in middelen die onderhoud aan windmolenparken mogelijk maakt booming business is!