Newdeep...ook wel Den Helder.
  • Welkom
  • Het Weer
  • Nautisch Nieuws
    • Nautisch Nieuws 2023
    • Nautisch Nieuws 2022
    • Nautisch Nieuws 2021
    • Nautisch Nieuws 2020
    • Nautisch Nieuws 2019
    • Nautisch Nieuws 2018
    • Nautisch Nieuws 2017
    • Nautisch Nieuws 2016 >
      • Nautisch Nieuws 2015
      • Nautisch Nieuws 2014
      • Nautisch Nieuws 2013
      • Nautisch Nieuws 2012
      • Nautisch Nieuws 2011
      • Nautisch Nieuws 2010
      • Nautisch Nieuws 2009
    • Marinedagen en Sail 2017 >
      • Dag 1
      • Dag 2
      • Dag 3
      • Dag 4
    • Marinedagen en Sail 2013 >
      • Sail-Dag-1
      • Sail-Dag-2
      • Sail-Dag-3
      • Sail-Dag-4
  • Uitgelicht
    • Webcams
    • LVBHB Den Helder 2014
    • Zuiderkruis
    • sleepboot-berkel
    • JSS Karel Doorman
    • Schorpioen in Dok 2.
    • Kustverdediging Petten
    • berging zeldenrust
    • Berging Dok Luyt
    • Nieuwe Marine Sleepboten >
      • Sleepboot Noordzee
      • Sleepboot Waddenzee
      • Sleepboot Zuiderzee
  • Marifoon
  • Contact
    • Nautische websites
    • Gastenboek
    • Blog van Ron
    • Newdeep Te Koop
    • Den Helder 1976
    • Disclaimer

Zr.Ms.Karel Doorman, out of order!

14/4/2016

0 Comments

 
​Een serieuze storing aan de HEM (hoofd electro motor) is de oorzaak dat de Karel Doorman niet meer volledig inzetbaar is. Het schip heeft in totaal 2 HEM's (van General Electric 2 x8900KW) die elk één schroefas aandrijven. Afgelopen week kwam de koninklijke marine met een persbericht naar buiten waarin werd vermeld dat het schip minstens 8 maanden uit de vaart zou worden gesteld. Mensen vragen zich af waarom de werkzaamheden zo lang moeten duren. U moet zich voorstellen dat dit soort machines niet op voorraad liggen en daardoor niet kunnen worden uitgewisseld (repair by replacement). Deze HEM zal compleet van boord moet worden getakeld (gewicht van 80 ton) en staat diep in het schip. Er zal een transportweg moeten worden gecreëerd om de HEM van boord te takelen, dit zal hoogstwaarschijnlijk via de bovenliggende dekken gaan plaatsvinden waarbij men uiteindelijk uitkomt op het voertuigendek. Ook is het niet duidelijk of de bestaande HEM moet worden gereviseerd of dat er een nieuwe zal moeten worden geplaatst. Tijdens de demontage en het transporteren van de HEM zal er ook gekeken worden of men de oorzaak kan achterhalen van het falen van de HEM. Zowel de klant als de fabrikant zijn daar bij gebaat. Kortom, het is een behoorlijke tegenslag voor de koninklijke marine zeker nu men aan de vooravond staat om te gaan samenwerken met de Duitse marine die het schip al enigszins hadden ingepland
Picture
0 Comments



Leave a Reply.

    Author

    Column over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder".

    Archives

    September 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014

    Categories

    All

    RSS Feed


©2010 - 2023| Ron Damman | www.newdeep.nl | alle rechten voorbehouden.