Een serieuze storing aan de HEM (hoofd electro motor) is de oorzaak dat de Karel Doorman niet meer volledig inzetbaar is. Het schip heeft in totaal 2 HEM's (van General Electric 2 x8900KW) die elk één schroefas aandrijven. Afgelopen week kwam de koninklijke marine met een persbericht naar buiten waarin werd vermeld dat het schip minstens 8 maanden uit de vaart zou worden gesteld. Mensen vragen zich af waarom de werkzaamheden zo lang moeten duren. U moet zich voorstellen dat dit soort machines niet op voorraad liggen en daardoor niet kunnen worden uitgewisseld (repair by replacement). Deze HEM zal compleet van boord moet worden getakeld (gewicht van 80 ton) en staat diep in het schip. Er zal een transportweg moeten worden gecreëerd om de HEM van boord te takelen, dit zal hoogstwaarschijnlijk via de bovenliggende dekken gaan plaatsvinden waarbij men uiteindelijk uitkomt op het voertuigendek. Ook is het niet duidelijk of de bestaande HEM moet worden gereviseerd of dat er een nieuwe zal moeten worden geplaatst. Tijdens de demontage en het transporteren van de HEM zal er ook gekeken worden of men de oorzaak kan achterhalen van het falen van de HEM. Zowel de klant als de fabrikant zijn daar bij gebaat. Kortom, het is een behoorlijke tegenslag voor de koninklijke marine zeker nu men aan de vooravond staat om te gaan samenwerken met de Duitse marine die het schip al enigszins hadden ingepland
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
AuthorColumn over havennieuws ... "in en om de haven van Den Helder". Archives
September 2018
Categories |