|
31-12-2014. de Ruyter van Den Helder naar Vlissingen versleept!
Op de valreep van 2014 nog even assistentie verleend bij het verslepen van de Ruyter van Den Helder naar Vlissingen.
Mijn oud collega's van de afdeling Transport kwamen handjes te kort voor deze klus.
Toch wel even een goed gevoel om het jaar op deze manier af te sluiten!
Mijn oud collega's van de afdeling Transport kwamen handjes te kort voor deze klus.
Toch wel even een goed gevoel om het jaar op deze manier af te sluiten!
06-12-2014. Coaster Melody verzocht om binnen te komen!
De coaster Melody werd zaterdag 06-12-2014 verzocht de haven van Den Helder binnen te lopen.
Aanleiding was het vermoeden dat de lading, fijn ijzererts, nat was geworden en daardoor zou gaan schuiven.
In overleg met het kustwachtcentrum, inspectie leefomgeving en transport, verkeerscentrale Den Helder en de gemeentelijke havendienst werd besloten om de Melody de haven te laten binnenlopen zodat een inspecteur van leefomgeving en transport de lading kon inspecteren.
Aanleiding was het vermoeden dat de lading, fijn ijzererts, nat was geworden en daardoor zou gaan schuiven.
In overleg met het kustwachtcentrum, inspectie leefomgeving en transport, verkeerscentrale Den Helder en de gemeentelijke havendienst werd besloten om de Melody de haven te laten binnenlopen zodat een inspecteur van leefomgeving en transport de lading kon inspecteren.
22-12-2014 UPDATE! Melody word gelost!
Duwboot "Shadow" in combinatie met de duwbak "Lida" worden geladen door het binnenvaartschip/kraanschip "Cycloop".
De Cycloop heeft zelf een kraan aan boord waardoor het mogelijk is om langszij de Melody af te meren waardoor de Shadow weer langszij de Cycloop kon afmeren.
Zodra de Melody is gelost zal ze haar reis weer hervatten alleen met een nieuwe bestemming.
Wat de Cycloop met de lading gaat doen was mij nog niet duidelijk.
De Cycloop heeft zelf een kraan aan boord waardoor het mogelijk is om langszij de Melody af te meren waardoor de Shadow weer langszij de Cycloop kon afmeren.
Zodra de Melody is gelost zal ze haar reis weer hervatten alleen met een nieuwe bestemming.
Wat de Cycloop met de lading gaat doen was mij nog niet duidelijk.
15-12-2014. De melody moest plaats maken bij de visafslag en is inmiddels toch verhaald naar een marine steiger!
07-12-2014. UPDATE! Melody zal eerst moeten worden gelost, mag zelfs niet verhaald worden!
15-11-2014. Mooie intocht Sinterklaas!
Het was een beetje druilerig en regenachtig weer op zaterdag 15 november.
Maar op het moment dat de armada van reddingsboten en de Y8122 kwamen aanvaren was het even droog.
De Y8122( voor deze gelegenheid omgedoopt in Spanje) is een echte stoomsleepboot.
Voordat Sinterklaas aan boord kwam mocht ik van de stoomboot Piet(van der Kuyl) even aan boord en in de machinekamer kijken.
Heb indertijd nog meegeholpen met het plaatsen van de ketel en de stoommachine dus was het leuk om het nu werkend te zien.
Maar op het moment dat de armada van reddingsboten en de Y8122 kwamen aanvaren was het even droog.
De Y8122( voor deze gelegenheid omgedoopt in Spanje) is een echte stoomsleepboot.
Voordat Sinterklaas aan boord kwam mocht ik van de stoomboot Piet(van der Kuyl) even aan boord en in de machinekamer kijken.
Heb indertijd nog meegeholpen met het plaatsen van de ketel en de stoommachine dus was het leuk om het nu werkend te zien.
06-11-2014. Karel Doorman op ebola missie! ... klik hier voor een klein verslag.
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
12-10-2014. Zomaar even rondje haven en een aantal plaatjes met wat opviel ...
Zomaar even een rondje haven met, een prachtige wolken partij boven de haven, de Schorpioen die weer op het vaste plekje voor het Marinemuseum lag en had geruild met de mijnenjager Hoogeveen van de VVKM die nu in dok 2 ligt.
Viel mij op dat degene die de waterlijn had gezet op de Schorpioen of er geen zin in had of een race tegen de klok moest voeren.
Op het museumschip A.Crijnssen was het scheeps theater bezig om de toeristen te vermaken.
In het kader van samenwerken van de Kon. Marine en scheepswerf Damen lag Marinesleepboot Rotte in het grote drijvende dok van Damen voor onderhoud.
Ook nog een plaatje van de Johan de Witt voor het reddingsmuseum, de grote naam genoot(LPD) is op weg naar Amerika voor een grote oefening.
Viel mij op dat degene die de waterlijn had gezet op de Schorpioen of er geen zin in had of een race tegen de klok moest voeren.
Op het museumschip A.Crijnssen was het scheeps theater bezig om de toeristen te vermaken.
In het kader van samenwerken van de Kon. Marine en scheepswerf Damen lag Marinesleepboot Rotte in het grote drijvende dok van Damen voor onderhoud.
Ook nog een plaatje van de Johan de Witt voor het reddingsmuseum, de grote naam genoot(LPD) is op weg naar Amerika voor een grote oefening.
27-09-2014. Landingsvaartuig L9575 van Breezanddijk gehesen!
Zaterdagochtend 27-09-2014 is het landingsvaartuig, L9575, van de Breezanddijk gehesen nadat deze daar eerder die week was opgevaren.
Op 24-09-2014 waren instructeurs en leerlingen bezig met manoeuvreer/navigatie oefeningen.
De oorzaak van het incident is nog niet bekend maar zal ongetwijfeld worden onderzocht.
Besloten werd om de L9575 van de dijk af te hijsen. Een mobiele kraan met een capaciteit om het landingsvaartuig te kunnen hijsen was geen optie omdat die daar niet kon komen. Men kwam al snel uit bij de drijvende kraan(RB-4) van het Marinebedrijf. Deze had genoeg hijscapaciteit en kon op de plek des onheils komen. Sleepboten Hunze en Breezand maakten ook deel uit van deze operatie en er was ook assistentie van een landingsvaartuig(L9570).
Er was niet veel tijd benodigd om het landingsvaartuig van de dijk te hijsen en mooie bijkomstigheid, de hele operatie was een defensie aangelegenheid.
Later die middag is het transport veilig op het Marinebedrijf aangekomen en zal de L9575 de komende week een inspectie ondergaan.
Hieronder een impressie van de berging!
Op 24-09-2014 waren instructeurs en leerlingen bezig met manoeuvreer/navigatie oefeningen.
De oorzaak van het incident is nog niet bekend maar zal ongetwijfeld worden onderzocht.
Besloten werd om de L9575 van de dijk af te hijsen. Een mobiele kraan met een capaciteit om het landingsvaartuig te kunnen hijsen was geen optie omdat die daar niet kon komen. Men kwam al snel uit bij de drijvende kraan(RB-4) van het Marinebedrijf. Deze had genoeg hijscapaciteit en kon op de plek des onheils komen. Sleepboten Hunze en Breezand maakten ook deel uit van deze operatie en er was ook assistentie van een landingsvaartuig(L9570).
Er was niet veel tijd benodigd om het landingsvaartuig van de dijk te hijsen en mooie bijkomstigheid, de hele operatie was een defensie aangelegenheid.
Later die middag is het transport veilig op het Marinebedrijf aangekomen en zal de L9575 de komende week een inspectie ondergaan.
Hieronder een impressie van de berging!
Kijk deze video in de hoogste kwaliteit en verander de instellingen in 1080p HD!
18-09 en 19-09 Karel Doorman bezig met vaardagen!
18-09 en 19-09 was de Karel Doorman bezig met het verzorgen van vaardagen.
Op 18-09 was er een reünisten vaardag van oud opvarenden van het voormalige vliegdekschip Karel Doorman (R81).
Vrijdag 19-09 was er ook een vaardag, heb alleen de binnenkomst even vastgelegd omdat het prachtig weer was!
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
Op 18-09 was er een reünisten vaardag van oud opvarenden van het voormalige vliegdekschip Karel Doorman (R81).
Vrijdag 19-09 was er ook een vaardag, heb alleen de binnenkomst even vastgelegd omdat het prachtig weer was!
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
Collega ©Maickel Gleijsteen maakte een aantal foto vanaf de andere kant (©Lands End).
2 Helderse bedrijven brengen goed nieuws en zijn daarmee goed bezig! (bron: ©Paul Schaap)
![]() 10 jaar Vroon Offshore Services
DEN HELDER - Deze week wordt bij Vroon Offshore Services BV (VOS BV) stilgestaan bij het feit dat het bedrijf 10 jaar geleden deze naam kreeg. De offshorerederij was kort daarvoor tot stand gekomen na de fusie tussen Telco Marine en Seaworx, beide reeds gevestigd in Den Helder. Telco Marine, dat eerder al door Vroon uit Breskens was overgenomen, werd in juni 2004 na een volgende overname samengevoegd met voormalige concurrent Seaworx. Beide rederijen waren al jaren met bevoorraders, guard- en chaseboten en safety/standbyvaartuigen actief in de offshore dienstverlening. De gezamenlijke vloot bestond in 2004 uit 23 schepen, waaronder relatief veel oudere vaartuigen, zoals omgebouwde vissersschepen. Het was destijds best een uitdaging om de twee rederijen, die qua werkwijze nogal verschilden, op één lijn te krijgen. Toen dit na een aantal maanden de juiste vorm had gekregen, vond moederbedrijf Vroon het tijd worden om haar naam aan de Helderse offshorerederij te verbinden. Dit gebeurde op 13 september 2014 met de naam Vroon Offshore Services, afgekort VOS. Sinds die tijd is er echter veel veranderd. Niet alleen wat de vloot betreft, maar ook ten aanzien van de kantoororganisatie. Oudere schepen uit de vloot van Telco Marine en Seaworx, waaronder de Telco Solent, Eastwind en Polaris, werden vervangen door nieuwe schepen. Verder werd in 2005 het management van de vloot bevoorraders van het in Breskens gevestigde moederbedrijf overgebracht naar het VOS-kantoor in Den Helder. Het betrof onder andere de Energy Express, Field Express en Shelf Express. Laatstgenoemd vaartuig maakte naam door 25 jaar onafgebroken voor NAM/Shell te werken. De nieuwe offshorerederij bouwde het chase- en guardwerk af en ging zich concentreren op de inzet van safety/standbyvaartuigen, bevoorraders en duikondersteuningsvaartuigen. Tal van nieuwe schepen kwamen de vloot versterken, waaronder de bevoorraders Pool Express en Base Express (nu VOS Base), de P-type bevoorraders VOS Power, VOS Prelude, VOS Producer, VOS Precious en VOS Prominence en de duikondersteuningsvaartuigen VOS Sweet en VOS Shine. In aantocht zijn nog zes bevoorraders van de typen PX121 en op zijn minst twee duikondersteuningsvaartuigen, die vanaf nu binnen een periode van achttien maanden moeten worden opgeleverd. Alle schepen zijn van een nieuwe generatie die nog efficiënter, milieuvriendelijker, veiliger en met nog meer comfort voor de bemanning kunnen worden ingezet. Hiermee wil Vroon Offshore Services haar activiteiten in de olie- en gasindustrie en windenergiesector op de Noordzee verder uitbreiden. De rederij, gevestigd op het Nieuwe Werk in Den Helder, biedt werk aan ruim 330 zeevarenden, terwijl de kantoororganisatie 34 medewerkers telt. De vloot bestaat op dit moment uit 15 moderne schepen die zijn uitgerust naar de wensen van de klanten in voornoemde sectoren. VOS BV wordt sinds 1 mei van dit jaar geleid door algemeen directeur N.J. (Niek) Spiljard. Foto: Het safety/standbyvaartuig VOS Tracker (voorgrond) en de bevoorrader Pool Expess bij het gasproductieplatform K6PN en het accommodatieplatform Seafox 2. Voor nadere informatie: Vroon Offshore Services BV Dhr. N.J. Spiljard Het Nieuwe Werk 88 1781 AK Den Helder T 0223-673800 info@nl.vroonoffshore.com www.vroonoffshore.com |
![]() Nieuwe helikoptersimulator voor DHTC
DEN HELDER - Bij trainingsinstituut DHTC in Den Helder is een gloednieuwe helikoptersimulator in gebruik genomen. Deze wordt onder andere ingezet om mensen die voor hun werk met helikopters van en naar offshore-installaties vliegen, te leren hoe zij bij een noodlanding in zee het toestel snel en veilig kunnen verlaten. De nieuwe helikoptersimulator, een zogeheten SEFtec Configurable HUET, heeft een andere simulator, die het einde van haar levensduur naderde, vervangen. De in de DHTC-vestiging aan de Paleiskade in Den Helder geïnstalleerde 4,7 meter lange trainingsfaciliteit heeft een gewicht van 1.700 kilogram en beschikt over acht zitplaatsen en vijf ontsnappingsmogelijkheden. Met wisselbare panelen kan de configuratie van de trainingsfaciliteit worden aangepast aan de meest gangbare helikoptertypen, waaronder de AW139, EC155 en S92. Offshorewerkers zijn overigens verplicht om de zogeheten Helicopter Underwater Escape Training (HUET) met een dergelijke simulator te volgen. DHTC was in 1990 het eerste trainingsinstituut in Nederland dat met behulp van een helikoptersimulator realistische HUET-cursussen ging geven. Vanaf die tijd hebben bijna alle oliemaatschappijen en hieraan gerelateerde servicebedrijven hun offshorewerkers in Den Helder HUET-cursussen laten volgen en maken helikopteroperators voor het trainen van bemanningen intensief gebruik van deze unieke faciliteit. Verder hebben ook de Koninklijke Marine en het Defensie Helikopter Commando voor een periode van zeven jaar bij DHTC de bemanningen van Lynx-helikopters dit soort trainingen laten volgen. HUET is één van de vele veiligheidscursussen die DHTC verzorgt voor de olie- en gasindustrie offshore, de offshore windenergiesector, de scheepvaartsector, alsmede voor brandweerkorpsen en bedrijven onshore. De aanschaf van de nieuwe helikopterfaciliteit maakt deel uit van een meerjarig investeringsprogramma van DHTC. Eerder is in het kader hiervan ook al een brandoefenhelikopter aangeschaft. Hiermee kan realistisch worden geoefend in het bestrijden van een brand in de cockpit, cabine of bagageruimte of een brand die is ontstaan bij het tanken van het toestel. Foto: De gloednieuwe helikoptersimulator die DHTC in Den Helder in gebruik heeft genomen. (Foto: DHTC) Voor nadere informatie: DHTC BV Mevrouw Manuela van Luijk, directeur Zeilmakersweg 10 1786 PE Den Helder Tel. 0223-625070 www.dhtc.nl |
23-08-2014. LPD Rotterdam voor onderhoud(dokking) naar Damen shiprepair te Vlissingen.
Het was weer zover, een schip in onderhoud bij het Marinebedrijf te Den Helder moet voor de dokking naar een particuliere werf.
In dit geval moest de LPD Rotterdam voor de dokking naar Damen shiprepair te Vlissingen.
Omdat het schip onder verantwoording valt van het Marinebedrijf(hoofdaannemer) is deze ook verantwoordelijk voor het transport naar de externe werf.
Omdat er geen marinepersoneel aan boord is en de systemen in onderhoud zijn kan er niet zelfstandig worden gevaren en kiest men dus voor sleepboten.
De afdeling transport van het Marinebedrijf levert een verhaalkapitein en een kernploeg.
Voor dit soort grote schepen word een sleepboot ingehuurd met een minimale BP(Bollard Pull = trekkracht) van 80 ton.
Omdat er nu geen sleepboot beschikbaar was met een dergelijke BP werden er 2 sleepboten(En Evant 20 en de Multratug 27) ingehuurd met een mindere BP.
Zaterdag 23-08-2014 begon, wat het weer betreft, prachtig maar tijdens het vertrek kwam de regen met bakken uit de lucht en het stopte het pas toen het transport Huisduinen was gepasseerd(vandaar de wat sombere uitstraling op de foto's).
Hieronder een impressie van het vertrek.
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
In dit geval moest de LPD Rotterdam voor de dokking naar Damen shiprepair te Vlissingen.
Omdat het schip onder verantwoording valt van het Marinebedrijf(hoofdaannemer) is deze ook verantwoordelijk voor het transport naar de externe werf.
Omdat er geen marinepersoneel aan boord is en de systemen in onderhoud zijn kan er niet zelfstandig worden gevaren en kiest men dus voor sleepboten.
De afdeling transport van het Marinebedrijf levert een verhaalkapitein en een kernploeg.
Voor dit soort grote schepen word een sleepboot ingehuurd met een minimale BP(Bollard Pull = trekkracht) van 80 ton.
Omdat er nu geen sleepboot beschikbaar was met een dergelijke BP werden er 2 sleepboten(En Evant 20 en de Multratug 27) ingehuurd met een mindere BP.
Zaterdag 23-08-2014 begon, wat het weer betreft, prachtig maar tijdens het vertrek kwam de regen met bakken uit de lucht en het stopte het pas toen het transport Huisduinen was gepasseerd(vandaar de wat sombere uitstraling op de foto's).
Hieronder een impressie van het vertrek.
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
Hieronder een aantal foto's van © Jack van Eldijk tijdens de reis.
10-08-2014. Zr.Ms. v. Speijk vertrekt naar piratengebied.
Het multipurposefregat Zr. Ms. Van Speijk neemt de komende 3 maanden deel aan de EU-antipiraterijmissie Atalanta.
Het schip is vanmiddag vanuit thuishaven Den Helder richting Somalië vertrokken.Defensie draagt al sinds 2009 bij aan de antipiraterijmissies van de NAVO en de EU.
De door de Europese Unie geleidde missie Atalanta richt zich op het terugdringen van piraterij voor de kust van Somalië. Naast het verstoren van zeerovers in de Golf van Aden en de Indische Oceaan, vindt onder EU-vlag bescherming en escortering plaats van kwetsbare vaartuigen en schepen varend voor het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.
Het schip
De Van Speijk heeft bijna 180 militairen aan boord, waaronder een specialistisch team van het Korps Mariniers.
Dit is getraind in het enteren van verdachte schepen.
Het schip heeft een NH90-helikopter aan boord voor verkenningen en het volgen van verdachte vaartuigen.
Aflossen
De Van Speijk lost het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Zeven Provinciën af.
Dat schip vertrok begin mei naar Somalië. Het schip keert naar verwachting 5 september terug in Rotterdam voor de Wereldhavendagen.
De bemanning krijgt dan de Herinneringsmedaille Vredesoperaties.
(bron: Min. v. Defensie.)
Het schip is vanmiddag vanuit thuishaven Den Helder richting Somalië vertrokken.Defensie draagt al sinds 2009 bij aan de antipiraterijmissies van de NAVO en de EU.
De door de Europese Unie geleidde missie Atalanta richt zich op het terugdringen van piraterij voor de kust van Somalië. Naast het verstoren van zeerovers in de Golf van Aden en de Indische Oceaan, vindt onder EU-vlag bescherming en escortering plaats van kwetsbare vaartuigen en schepen varend voor het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.
Het schip
De Van Speijk heeft bijna 180 militairen aan boord, waaronder een specialistisch team van het Korps Mariniers.
Dit is getraind in het enteren van verdachte schepen.
Het schip heeft een NH90-helikopter aan boord voor verkenningen en het volgen van verdachte vaartuigen.
Aflossen
De Van Speijk lost het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Zeven Provinciën af.
Dat schip vertrok begin mei naar Somalië. Het schip keert naar verwachting 5 september terug in Rotterdam voor de Wereldhavendagen.
De bemanning krijgt dan de Herinneringsmedaille Vredesoperaties.
(bron: Min. v. Defensie.)
23-06-2014. Nieuw offshorevaartuig Deep Helder voor de eerste maal in nieuwe thuishaven!

Nadat de Deep Helder de werf, De Hoop Shipyard in Foxhol, had verlaten is er een periode van opwerken en testen afgewerkt.
Na deze zgn. seatrials, die werden gedaan vanuit de haven van Delfzijl, heeft het nieuwe schip koers gezet naar IJmuiden waar het vervolgens op 21-06-2014 is gedoopt door de echtgenote van directeur Leo Balkema.
Op Maandag 23-06-2014 om 08.00 uur liep het nieuwe vaartuig de haven van Den Helder binnen.
Niet alleen de mooie blauwe kleur valt op maar ook de naam van het schip die heel dicht legt bij de naam van de thuishaven.
Na deze zgn. seatrials, die werden gedaan vanuit de haven van Delfzijl, heeft het nieuwe schip koers gezet naar IJmuiden waar het vervolgens op 21-06-2014 is gedoopt door de echtgenote van directeur Leo Balkema.
Op Maandag 23-06-2014 om 08.00 uur liep het nieuwe vaartuig de haven van Den Helder binnen.
Niet alleen de mooie blauwe kleur valt op maar ook de naam van het schip die heel dicht legt bij de naam van de thuishaven.
Een versnelde weergave van de binnenkomst van de Deep Helder!
14-06-2014. Nieuw innovatief afmeersysteem voor TESO.

DEN HELDER - Siebe Riedstra, secretaris-generaal van IenM en Joke Geldhof, gedeputeerde van provincie Noord-Holland, hebben vrijdag officieel de vernieuwde veerhaven van Den Helder in gebruik genomen.
Zij deden dat door de Texelse veerboot Dokter Wagemaker aan te leggen aan een nieuw, milieuvriendelijk afmeersysteem. Met dit systeem houden robots met zuignappen de veerboot op zijn plaats, zodat de motoren tijdens het laden en lossen uit kunnen.
Naast de aanleg van dit nieuwe afmeersysteem is de pontfuik vervangen en is een noodaanlanding aangelegd in de Marinehaven. Siebe Riedstra: “Het project was meer dan alleen een reconstructie. Met de opgeknapte veerhaven en de nieuwe noodaanlanding hebben we gewerkt aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid.
Drie elementen die thuishoren in de filosofie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.”
3,6 miljoenJaarlijks varen 3,6 miljoen mensen van en naar Texel. Om te zorgen dat het eiland goed bereikbaar blijft, gaf Rijkswaterstaat de veerhaven in Den Helder in 2013 een flinke opknapbeurt.
Dankzij deze werkzaamheden, die ruim € 7 miljoen kostten, kan de veerhaven er weer 50 jaar tegenaan.
Hoewel dit een ingrijpende klus was, hebben de passagiers geen last van de werkzaamheden gehad.
Tijdens de uitvoeringsperiode is de veerdienst volgens dienstregeling blijven varen.
Rijkswaterstaat begon in april 2013 met de vervanging van de pontfuik, die ervoor zorgt dat veerboten tijdig kunnen stoppen en veilig kunnen afmeren.
De oude pontfuik was na meer dan 50 jaar gebruik toe aan vervanging. De nieuwe drijvende constructie is toekomstbestending en onderhoudsvriendelijker.
PrimeurOnderdeel van de nieuwe pontfuik is het automatisch afmeersysteem. Dit zogeheten automooringsysteem is een primeur voor Nederland.
Dankzij het systeem verbetert de luchtkwaliteit in het Waddengebied en bespaart TESO maandelijks 15.000 liter aan brandstof.
Het systeem is gefinancierd door TESO, provincie Noord-Holland en het Waddenfonds.
Joke Geldhof: “Het innovatieve afmeersysteem levert een enorme milieuwinst op dankzij 450 ton minder uitstoot van koolstofdioxide en 6,2 ton minder emissies van stikstofoxides.
Dat staat gelijk aan bijna 600 overtochten. Dat is goed nieuws voor de omgeving. Het Waddengebied is in 2009 tot UNESCO Werelderfgoed verklaard.
Dit is een gebied waar we met z’n allen heel zuinig op moeten zijn.”
De laatste werkzaamheden waren de aanleg en het testen van een extra afmeerconstructie in de marinehaven in Den Helder.
Bij langdurige stremming (enkele dagen) van de veerhaven wordt deze noodaanlanding gebruikt om veerboten te laden en te lossen, zodat Texel bereikbaar blijft.
bron:NHD Ronald den Boer
Zij deden dat door de Texelse veerboot Dokter Wagemaker aan te leggen aan een nieuw, milieuvriendelijk afmeersysteem. Met dit systeem houden robots met zuignappen de veerboot op zijn plaats, zodat de motoren tijdens het laden en lossen uit kunnen.
Naast de aanleg van dit nieuwe afmeersysteem is de pontfuik vervangen en is een noodaanlanding aangelegd in de Marinehaven. Siebe Riedstra: “Het project was meer dan alleen een reconstructie. Met de opgeknapte veerhaven en de nieuwe noodaanlanding hebben we gewerkt aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid.
Drie elementen die thuishoren in de filosofie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.”
3,6 miljoenJaarlijks varen 3,6 miljoen mensen van en naar Texel. Om te zorgen dat het eiland goed bereikbaar blijft, gaf Rijkswaterstaat de veerhaven in Den Helder in 2013 een flinke opknapbeurt.
Dankzij deze werkzaamheden, die ruim € 7 miljoen kostten, kan de veerhaven er weer 50 jaar tegenaan.
Hoewel dit een ingrijpende klus was, hebben de passagiers geen last van de werkzaamheden gehad.
Tijdens de uitvoeringsperiode is de veerdienst volgens dienstregeling blijven varen.
Rijkswaterstaat begon in april 2013 met de vervanging van de pontfuik, die ervoor zorgt dat veerboten tijdig kunnen stoppen en veilig kunnen afmeren.
De oude pontfuik was na meer dan 50 jaar gebruik toe aan vervanging. De nieuwe drijvende constructie is toekomstbestending en onderhoudsvriendelijker.
PrimeurOnderdeel van de nieuwe pontfuik is het automatisch afmeersysteem. Dit zogeheten automooringsysteem is een primeur voor Nederland.
Dankzij het systeem verbetert de luchtkwaliteit in het Waddengebied en bespaart TESO maandelijks 15.000 liter aan brandstof.
Het systeem is gefinancierd door TESO, provincie Noord-Holland en het Waddenfonds.
Joke Geldhof: “Het innovatieve afmeersysteem levert een enorme milieuwinst op dankzij 450 ton minder uitstoot van koolstofdioxide en 6,2 ton minder emissies van stikstofoxides.
Dat staat gelijk aan bijna 600 overtochten. Dat is goed nieuws voor de omgeving. Het Waddengebied is in 2009 tot UNESCO Werelderfgoed verklaard.
Dit is een gebied waar we met z’n allen heel zuinig op moeten zijn.”
De laatste werkzaamheden waren de aanleg en het testen van een extra afmeerconstructie in de marinehaven in Den Helder.
Bij langdurige stremming (enkele dagen) van de veerhaven wordt deze noodaanlanding gebruikt om veerboten te laden en te lossen, zodat Texel bereikbaar blijft.
bron:NHD Ronald den Boer
31-05-2014. Zr.Ms.Evertsen keert terug in haven Den Helder na anti piraten missie!
Na een anti piraten missie van enkele maanden en te zijn afgelost door Zr.Ms. Zeven Provinciën keerde Zr.Ms.Evertsen op 31-05-2014 terug in de haven van Den Helder.
Onder stralende weersomstandigheden meerde de Evertsen om +/- 08.30 uur af aan st. 22.
De steiger stond vol met familie,vrienden en kennissen, en zelfs een draaiorgel was aanwezig om de bemanningsleden te verwelkomen.
Nadat het schip veilig was afgemeerd maakte de bemanning zich op voor de "medailleparade".
Hieronder een fotoimpressie van de binnenkomst!
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
Onder stralende weersomstandigheden meerde de Evertsen om +/- 08.30 uur af aan st. 22.
De steiger stond vol met familie,vrienden en kennissen, en zelfs een draaiorgel was aanwezig om de bemanningsleden te verwelkomen.
Nadat het schip veilig was afgemeerd maakte de bemanning zich op voor de "medailleparade".
Hieronder een fotoimpressie van de binnenkomst!
(foto's vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
18-05-2014. De Ruyter keert terug in Den Helder na onderhoud in Vlissingen.
Na een intensieve onderhoudsperiode bij Damen shiprepair in Vlissingen is de Ruyter op 18-05-2014 teruggekeerd in de haven van Den Helder.
Deze onderhoudsperiode hield in dat alle 4 de dieselgenerator sets werden vervangen en dat de schroefassen hun modificatie kregen.
De Evertsen zal de laatste zijn die zo'n zelfde onderhoudsperiode zal krijgen in Vlissingen.
Deze onderhoudsperiode hield in dat alle 4 de dieselgenerator sets werden vervangen en dat de schroefassen hun modificatie kregen.
De Evertsen zal de laatste zijn die zo'n zelfde onderhoudsperiode zal krijgen in Vlissingen.
07-05-2014. National Geographic Explorer bezoekt haven Den Helder!
Het gebeurt niet iedere dag dat een passagiersschip de haven van Den Helder bezoekt.
Het bedrijf Lindblad-National Geographic combineert het varen en het avontuur.
Op de engelstalige website word uitgelegd wat het bedrijf heeft aan schepen en wat het doet aan avontuurreizen.
Het bedrijf Lindblad-National Geographic combineert het varen en het avontuur.
Op de engelstalige website word uitgelegd wat het bedrijf heeft aan schepen en wat het doet aan avontuurreizen.
22-03-2014. catamaran valt uit hijskraan bij Damen Shipyard Den Helder.
Drama bij het hijsen van een splinternieuwe catamaran bij Damen Shipyard Den Helder.
Door nog onbekende oorzaak gleed één van de hijsbalken onder de boot vandaan waardoor het achterschip op de grond terecht kwam en de voortstuw installatie (schroefas, roer en voortstuwer) zwaar beschadigd raakte.
Door nog onbekende oorzaak gleed één van de hijsbalken onder de boot vandaan waardoor het achterschip op de grond terecht kwam en de voortstuw installatie (schroefas, roer en voortstuwer) zwaar beschadigd raakte.
18-02-2014. Luymes word opgehaald vanuit Harlingen naar Den Helder. Filmpje gemaakt door Jack van Eldijk!
29-01-2014.Defensie koopt sleepboten voor Nederlandse en Zweedse marine

De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft een contract getekend met Damen
Shipyards voor de aankoop van 5 sleepboten: 3 voor de Nederlandse (ASD Tug 2810 Hybrid) en 2 voor de Zweedse marine
(ASD Tug 3010 ICE).
De sleepboten worden commercial of the shelf gekocht.
Dit betekent dat een voor de civiele markt ontwikkelde sleepboot is aangeschaft.
De bouwer past ze nog wel aan aan de behoeften van beide marines.
De sleepboten voor Nederland zijn hybride schepen, terwijl de Zweedse boten een andere voortstuwing krijgen om ook in ijskoud water te kunnen opereren.
Bij de aankoop heeft de DMO intensief samengewerkt met het Zweedse Försvarets Materielverk, de Zweedse evenknie van de DMO.
De sleepboten worden in 2015 en 2016 geleverd en vervangen in Nederland de Linge-klasse.
(bron:Min.v.Defensie)
Shipyards voor de aankoop van 5 sleepboten: 3 voor de Nederlandse (ASD Tug 2810 Hybrid) en 2 voor de Zweedse marine
(ASD Tug 3010 ICE).
De sleepboten worden commercial of the shelf gekocht.
Dit betekent dat een voor de civiele markt ontwikkelde sleepboot is aangeschaft.
De bouwer past ze nog wel aan aan de behoeften van beide marines.
De sleepboten voor Nederland zijn hybride schepen, terwijl de Zweedse boten een andere voortstuwing krijgen om ook in ijskoud water te kunnen opereren.
Bij de aankoop heeft de DMO intensief samengewerkt met het Zweedse Försvarets Materielverk, de Zweedse evenknie van de DMO.
De sleepboten worden in 2015 en 2016 geleverd en vervangen in Nederland de Linge-klasse.
(bron:Min.v.Defensie)