16-12-2015. Nieuw contract noodsleephulp op de Noordzee
Rijkswaterstaat/Rijksrederij sluit per 16 januari 2016 een nieuw langlopend contract af, waarin de inzet van een schip met bemanning ten behoeve van de Noodsleephulp op de Noordzee is geregeld (ETV Dienst).
Het contract is afgesloten met Multraship Ocean Towage BV voor de duur van tien jaar. Voor dit contract maakt Multraship gebruik van hetzelfde schip (levoli Amaranth) dat sinds 2013 is ingezet om de Noodsleephulp op de Noordzee uit te voeren. Het schip wordt omgedoopt tot Guardian.
De operaties van de Guardian vallen onder aansturing van de Kustwacht. Het schip, met thuisbasis Den Helder, kiest bij windsterktes vanaf 5 bft een strategische positie op de Noordzee om snel driftende of in nood verkerende schepen op sleeptouw te nemen en drenkelingen aan boord te nemen. Naast de inzet als sleepvaartuig kan het schip ook worden ingezet als platform bij Search And Rescue (SAR) operaties.
Over Multraship:
Multraship is een toonaangevend Nederlands sleepvaart- en bergingsbedrijf. Het is een divisie van de Muller Maritime Group, met hoofdkantoor in Terneuzen. Tot de kernactiviteiten behoren havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energy en baggerindustrie. Multraship exploiteert een grote en moderne vloot sleepboten, bergingsschepen en andere vaartuigen.www.multraship.com
bron:Kustwacht.
Het contract is afgesloten met Multraship Ocean Towage BV voor de duur van tien jaar. Voor dit contract maakt Multraship gebruik van hetzelfde schip (levoli Amaranth) dat sinds 2013 is ingezet om de Noodsleephulp op de Noordzee uit te voeren. Het schip wordt omgedoopt tot Guardian.
De operaties van de Guardian vallen onder aansturing van de Kustwacht. Het schip, met thuisbasis Den Helder, kiest bij windsterktes vanaf 5 bft een strategische positie op de Noordzee om snel driftende of in nood verkerende schepen op sleeptouw te nemen en drenkelingen aan boord te nemen. Naast de inzet als sleepvaartuig kan het schip ook worden ingezet als platform bij Search And Rescue (SAR) operaties.
Over Multraship:
Multraship is een toonaangevend Nederlands sleepvaart- en bergingsbedrijf. Het is een divisie van de Muller Maritime Group, met hoofdkantoor in Terneuzen. Tot de kernactiviteiten behoren havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energy en baggerindustrie. Multraship exploiteert een grote en moderne vloot sleepboten, bergingsschepen en andere vaartuigen.www.multraship.com
bron:Kustwacht.
19-11-2015. Het te koop staan van de Berkel in de media.
Met dank aan, Helders Weekblad(Hanke Prijs), Daily Newsclippings(Piet Sinke), Towingline.com(Hans van der Ster), Helderse Courant(Arie Booy).
12-11-2015. UPDATE! Waarom Steve de Berkel wil verkopen.
Vandaag ontving ik antwoord van Steve op de vraag waarom hij stopt met zijn avontuur en daarom zijn Berkel wil verkopen.
Ook stuurde hij een aantal recente foto's en vroeg hij mij te helpen de Berkel aan een nieuwe eigenaar te helpen.
Het liefst ziet hij de Berkel weer naar Nederland vertrekken ... that is were she belongs, aldus Steve.
Hieronder de verklaring,
"Er zijn een aantal redenen waarom ik heb besloten om de Berkel te verkopen, maar het belangrijkste is dat ik het mis om omringd met vrienden en familie te zijn, zeker in deze tijd van het jaar. Ik heb er van genoten om Europa te ontdekken en ik ben erg blij dat ik dit op deze manier heb gedaan. Meer dan 5000 mijl en 50 havens hebben dit een onvergetelijke reis gemaakt, maar het is nu tijd voor mij om naar huis te keren.De Berkel is nog steeds in erg goede conditie, een eerbetoon aan het werk dat Peter in haar heeft gestopt en waar iemand nog vele jaren van kan genieten. Ik heb overwogen om haar mee naar huis te nemen, maar anderen in mijn familie delen niet mijn genot van het open water, zo zou ze maar weinig gebruikt worden.Het zou zonde zijn om zo'n bekwaam schip 11 maanden lang vast te zetten terwijl de zeepokken al mee groeien.Ik hoop dat je iemand kan vinden die interesse heeft om eigenaar te worden van de Berkel, het is een prachtig schip".Met vriendelijke groet, Steve Thomas
Mocht u interesse hebben om de Berkel over te nemen, zal ik zorgen dat u in contact komt met Steve.
Ook stuurde hij een aantal recente foto's en vroeg hij mij te helpen de Berkel aan een nieuwe eigenaar te helpen.
Het liefst ziet hij de Berkel weer naar Nederland vertrekken ... that is were she belongs, aldus Steve.
Hieronder de verklaring,
"Er zijn een aantal redenen waarom ik heb besloten om de Berkel te verkopen, maar het belangrijkste is dat ik het mis om omringd met vrienden en familie te zijn, zeker in deze tijd van het jaar. Ik heb er van genoten om Europa te ontdekken en ik ben erg blij dat ik dit op deze manier heb gedaan. Meer dan 5000 mijl en 50 havens hebben dit een onvergetelijke reis gemaakt, maar het is nu tijd voor mij om naar huis te keren.De Berkel is nog steeds in erg goede conditie, een eerbetoon aan het werk dat Peter in haar heeft gestopt en waar iemand nog vele jaren van kan genieten. Ik heb overwogen om haar mee naar huis te nemen, maar anderen in mijn familie delen niet mijn genot van het open water, zo zou ze maar weinig gebruikt worden.Het zou zonde zijn om zo'n bekwaam schip 11 maanden lang vast te zetten terwijl de zeepokken al mee groeien.Ik hoop dat je iemand kan vinden die interesse heeft om eigenaar te worden van de Berkel, het is een prachtig schip".Met vriendelijke groet, Steve Thomas
Mocht u interesse hebben om de Berkel over te nemen, zal ik zorgen dat u in contact komt met Steve.
11-11-2015. Sleepboot Berkel is weer te koop!
Op dit moment ligt de Berkel in het griekse Keramoti waar het een knip en scheer beurt krijgt.
Had een mail gestuurd naar Steve Thomas om weer eens te informeren hoe het met hem en de Berkel ging.
Tot mijn verrassing schreef Steve mij dat hij de winter thuis in de verenigde staten zou doorbrengen en dat hij nog ging bekijken wat hij komend voorjaar zou gaan doen.
De Berkel staat dus te koop en het liefst hoopt hij een redelijk aanbod te krijgen van iemand uit Nederland zodat de Berkel weer kan terugkeren waar het thuis hoort, aldus Steve.
Als er iemand is die interesse heeft in de sleepboot Berkel kan deze een mail sturen naar newdeep.nl en dan zorg ik dat deze word door gestuurd naar Steve Thomas.
Had een mail gestuurd naar Steve Thomas om weer eens te informeren hoe het met hem en de Berkel ging.
Tot mijn verrassing schreef Steve mij dat hij de winter thuis in de verenigde staten zou doorbrengen en dat hij nog ging bekijken wat hij komend voorjaar zou gaan doen.
De Berkel staat dus te koop en het liefst hoopt hij een redelijk aanbod te krijgen van iemand uit Nederland zodat de Berkel weer kan terugkeren waar het thuis hoort, aldus Steve.
Als er iemand is die interesse heeft in de sleepboot Berkel kan deze een mail sturen naar newdeep.nl en dan zorg ik dat deze word door gestuurd naar Steve Thomas.
29-10-2015. Booreiland Paragon 462 word afgeleverd in haven Den Helder.
Donderdagnacht om 03.00, doodtij, werd er aangevangen met het afleveren van het booreiland Paragon 462 in de haven van Den Helder.
Vier sleepboten waren bij deze operatie betrokken. De Deense sleepboot Esvagt Connector en de drie Nederlandse sleepboten RT Magic en RT Spirit van KOTUG uit Rotterdam en de Ginger van ISKES uit IJmuiden.
Het eiland blijft ruim vier maanden in de haven liggen voor onderhoudswerkzaamheden.
(foto's gemaakt vanaf de Nieuwe Haven met fotovergunning).
Vier sleepboten waren bij deze operatie betrokken. De Deense sleepboot Esvagt Connector en de drie Nederlandse sleepboten RT Magic en RT Spirit van KOTUG uit Rotterdam en de Ginger van ISKES uit IJmuiden.
Het eiland blijft ruim vier maanden in de haven liggen voor onderhoudswerkzaamheden.
(foto's gemaakt vanaf de Nieuwe Haven met fotovergunning).
Schitterende drone film opnames van het RIG en nog een rondje haven! (©W.Rademaker)
28-10-2015. Nieuwe Zweedse marine sleepboten even in Den Helder.
De Nederlandse en Zweedse marines hebben gezamelijk vijf nieuwe sleepboten laten bouwen bij Damen Shipyard te Galati.
De Zweedse sleepboten waren eerder gereed en zijn nu met de seatrials bezig.
Voordat de sleepboten naar hun thuishaven varen worden er nog een paar restpunten weggewerkt bij Damen Shipyard Den Helder.
De Hector en Hercules varen nu nog onder Nederlandse vlag totdat ze zijn afgeleverd in Zweden.
De drie Nederlandse slepers zijn qua specs. iets anders als de Zweedse, de Zweedse zijn boten zijn gebouwd om te kunnen opereren in barre winteromstandigheden.
In begin 2016 worden de Nederlandse boten afgeleverd.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
De Zweedse sleepboten waren eerder gereed en zijn nu met de seatrials bezig.
Voordat de sleepboten naar hun thuishaven varen worden er nog een paar restpunten weggewerkt bij Damen Shipyard Den Helder.
De Hector en Hercules varen nu nog onder Nederlandse vlag totdat ze zijn afgeleverd in Zweden.
De drie Nederlandse slepers zijn qua specs. iets anders als de Zweedse, de Zweedse zijn boten zijn gebouwd om te kunnen opereren in barre winteromstandigheden.
In begin 2016 worden de Nederlandse boten afgeleverd.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
04-10-2015. Calamity Jane verlaat haven Den Helder.
Het valt al gauw op als er, voor Helderse begrippen, een zeereus in de haven van Den Helder ligt.
Dan te bedenken dat de Calamity Jane, met haar 151 meter, nog een klein schip is van het bedrijf ALLSEAS.
De Calamity Jane assisteert de grotere schepen van ALLSEAS, Lorelay en de Solitaire, met het leggen van gaspijpleidingen.
Leuke bijkomstigheid is dat de Calamity Jane deel uit maakt van een vloot schepen waarvan de laatste de Pioneering Spirit (ex. Pieter Schelte) is.
Gelukkig was ©Hessel Buren(opvarende van kuswachtschip Ievoli Amaranth) zondagmorgen op de haven om het vertrek vast te leggen.
Dan te bedenken dat de Calamity Jane, met haar 151 meter, nog een klein schip is van het bedrijf ALLSEAS.
De Calamity Jane assisteert de grotere schepen van ALLSEAS, Lorelay en de Solitaire, met het leggen van gaspijpleidingen.
Leuke bijkomstigheid is dat de Calamity Jane deel uit maakt van een vloot schepen waarvan de laatste de Pioneering Spirit (ex. Pieter Schelte) is.
Gelukkig was ©Hessel Buren(opvarende van kuswachtschip Ievoli Amaranth) zondagmorgen op de haven om het vertrek vast te leggen.
26-09-2015. Maiden trip voor de Nordlys.
De zeilende handelsvaart rederij Fairtransport heeft haar tweede motorloze zeilschip “Nordlys” in de vaart gebracht.
Na de tres Hombres is ook de Nordlys een zeilschip wat motorloos vracht gaat varen.
Het zeilschip is van origine een Engelse trawler gebouwd in 1873 op het Isle of Wight.
Het heeft jaren vracht gevaren in en rond de Noorse wateren toen het in 2013 werd verkocht aan fairtransport.
Het schip is dus in 2 jaar tijd verbouwd en aangepast om deel te kunnen uitmaken van de fairtransport vloot.
De Nordlys is op 26 september vertrokken vanaf Willemsoord te Den Helder.
Het zeilschip en haar 3 koppige bemanning zal als eerste koers zetten naar het franse Douarnenez om daar rum af te leveren en vervolgens wijn meenemen voor het Engelse Brixham dan weer ale naar het Portugese Porto en daarna weer wijn naar Engeland.
Namens newdeep.nl “fair winds and following seas”!
Meer info op www.fairtransport.eu
Na de tres Hombres is ook de Nordlys een zeilschip wat motorloos vracht gaat varen.
Het zeilschip is van origine een Engelse trawler gebouwd in 1873 op het Isle of Wight.
Het heeft jaren vracht gevaren in en rond de Noorse wateren toen het in 2013 werd verkocht aan fairtransport.
Het schip is dus in 2 jaar tijd verbouwd en aangepast om deel te kunnen uitmaken van de fairtransport vloot.
De Nordlys is op 26 september vertrokken vanaf Willemsoord te Den Helder.
Het zeilschip en haar 3 koppige bemanning zal als eerste koers zetten naar het franse Douarnenez om daar rum af te leveren en vervolgens wijn meenemen voor het Engelse Brixham dan weer ale naar het Portugese Porto en daarna weer wijn naar Engeland.
Namens newdeep.nl “fair winds and following seas”!
Meer info op www.fairtransport.eu
17-09-2015. Koninklijke Marine geeft haar nieuwe sleepboten hun naam..
Den Helder is aan drie zijden ingepakt met water.
De Noordzee, Waddenzee, en vroeger, de Zuiderzee, dit zijn dan ook de nieuwe namen van de nieuwe Marinesleepboten die nu worden afgebouwd bij Damen te Galati in Roemenië en zullen worden afgeleverd begin 2016.
bron: Marineschepen.nl
De Noordzee, Waddenzee, en vroeger, de Zuiderzee, dit zijn dan ook de nieuwe namen van de nieuwe Marinesleepboten die nu worden afgebouwd bij Damen te Galati in Roemenië en zullen worden afgeleverd begin 2016.
bron: Marineschepen.nl
24-08-2015. Een sail2015 afterburner, Dar Mlodziezy doet Den Helder even aan!
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
20-08-2015. Sail 2015 impressie van donderdagavond.

Honderden duizenden, misschien wel miljoenen foto's zullen er worden gemaakt tijdens de manifestatie Sail 2015 te Amsterdam.
Newdeep.nl wilde ook een bijdrage leveren aan al die foto's.
Dochters Sanne Damman en Lotte Damman gingen die middag naar Amsterdam om de sfeer van sail 2015 even te beleven.
Voor die gelegenheid werden ze gebombardeerd tot razende reporter van newdeep.nl. ... hier onder hun foto impressie!
Newdeep.nl wilde ook een bijdrage leveren aan al die foto's.
Dochters Sanne Damman en Lotte Damman gingen die middag naar Amsterdam om de sfeer van sail 2015 even te beleven.
Voor die gelegenheid werden ze gebombardeerd tot razende reporter van newdeep.nl. ... hier onder hun foto impressie!
15-08-2015. van Kinsbergen retour Den Helder na onderhoud in Delfzijl (foto's ©Ruud Mulder en ©Piet Geertse).
09-08-2015. Eerste OPV op piraten missie.
Zr.Ms.Groningen is op zondag 9 augustus vertrokken uit de haven van Den Helder voor een 4 maanden durende piraten missie nabij de wateren van Somalië.
Zr.Ms.Groningen is het allereerste OPV(Oceangoing Patrol Vessel) wat aan de operatie Atalanta zal deelnemen.
De piraten activiteieten zijn behoorlijk afgenomen, in het afgelopen jaar waren er helemaal geen activiteiten meer.
Somalië is een arm en instabiel land wat gebukt gaat onder corruptie en criminaliteit en dus erg kwetsbaar zal blijven.
Als de zeemachten van de diverse landen niet meer aanwezig zouden zijn zullen de piraten onherroepelijk naar zee terugkeren.
De reis naar de golf van Aden zal ongeveer 3 weken in beslag nemen waarna het patrouilleren zal beginnen.
Zr.Ms.Groningen zal in december weer terugkeren in de haven van Den Helder.
Het schip heeft een eigen Facebook pagina en Commandant KLTZ Walter Hansen heeft een eigen twitter account, leuke manier om de activiteiten van schip en bemanning te kunnen volgen.
3 foto's bijgevoegd van collega scheepsspotter ©Ruud Mulder.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
Zr.Ms.Groningen is het allereerste OPV(Oceangoing Patrol Vessel) wat aan de operatie Atalanta zal deelnemen.
De piraten activiteieten zijn behoorlijk afgenomen, in het afgelopen jaar waren er helemaal geen activiteiten meer.
Somalië is een arm en instabiel land wat gebukt gaat onder corruptie en criminaliteit en dus erg kwetsbaar zal blijven.
Als de zeemachten van de diverse landen niet meer aanwezig zouden zijn zullen de piraten onherroepelijk naar zee terugkeren.
De reis naar de golf van Aden zal ongeveer 3 weken in beslag nemen waarna het patrouilleren zal beginnen.
Zr.Ms.Groningen zal in december weer terugkeren in de haven van Den Helder.
Het schip heeft een eigen Facebook pagina en Commandant KLTZ Walter Hansen heeft een eigen twitter account, leuke manier om de activiteiten van schip en bemanning te kunnen volgen.
3 foto's bijgevoegd van collega scheepsspotter ©Ruud Mulder.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
20-07-2015. Mooie promotie video om de haven en airport van Den Helder op de kaart te zetten!
Marinedagen 2015 ... zonnig en warm!
Een kleine impressie van zaterdag 04-06.
Net na de middag was het behoorlijk warm en bijna geen wind, er werd zelfs water uitgedeeld men nam geen enkel risico.
Later stak er een verfrissend windje op en werd het aangenamer.
Toch mis ik de Vlootdagen van een aantal jaren terug met al die verschillende eet tentjes die het een beetje kermis gevoel gaven.
Er is nu één cateraar(Belgisch) en alles moet met muntjes betaald worden, het heeft het niet.
Ook waren er vroeger meer en imposantere buitenlandse schepen op bezoek(denk aan bijv. STANAVFORLANT, een NAVO vlootverband).
Ik krijg nu het idee dat er met Gods gratie een buitenlands scheepje geregeld kan worden.
Desalniettemin heeft de belasting betaler weer even in de keuken van de Koninklijke Marine mogen kijken.
Net na de middag was het behoorlijk warm en bijna geen wind, er werd zelfs water uitgedeeld men nam geen enkel risico.
Later stak er een verfrissend windje op en werd het aangenamer.
Toch mis ik de Vlootdagen van een aantal jaren terug met al die verschillende eet tentjes die het een beetje kermis gevoel gaven.
Er is nu één cateraar(Belgisch) en alles moet met muntjes betaald worden, het heeft het niet.
Ook waren er vroeger meer en imposantere buitenlandse schepen op bezoek(denk aan bijv. STANAVFORLANT, een NAVO vlootverband).
Ik krijg nu het idee dat er met Gods gratie een buitenlands scheepje geregeld kan worden.
Desalniettemin heeft de belasting betaler weer even in de keuken van de Koninklijke Marine mogen kijken.
17-06-2015. Gevraagd ... info over dit scheepsmodel!
![]() Update: 23-06-2015!
Een oplettende lezer heeft een aantal mailtjes gestuurd met suggesties wat het model zou kunnen zijn. Bij het laatste mailtje was het raak. Bert Schippers had ontdekt dat het hier gaat om een zgn Sparboot. Dit waren torpedoboten die dienst deden in voormalig Nederlands- Indië. Klik op het kleine fotootje voor de specificaties van de boot. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Na de verhuizing van de tekenkamer op het Marinebedrijf zou dit scheepsmodel weg gegooid gaan worden. Een collega heeft dit model weten te redden en bevind zich nu op de afdeling MI-OZB in gebouw Phoenix. Nu kwam de vraag ... waar komt dit model vandaan, wat stelt het voor en wie heeft het gebouwd? Wij denken dat het hier gaat om een niet afgebouwd model van een ramschip. Mochten er mensen zijn die info hebben over dit model kunnen dit mailen naar ... CONTACT ! |
02-05-2015. Open dag van de KNRM #RBD2015!
Éénmaal per jaar houd de KNRM op al haar stations open huis!
Het geintereseerde publiek kan dan een kijkje nemen in de keuken van onze redders!
Voornaamste doel van deze dag is het werven van donateurs.
Onder perfecte weersomstandigheden kon het publiek een bezoekje brengen en een stukje meevaren op één van de reddingsboten.
Hieronder een impressie van de #RBD2015 in Den Helder!
Het geintereseerde publiek kan dan een kijkje nemen in de keuken van onze redders!
Voornaamste doel van deze dag is het werven van donateurs.
Onder perfecte weersomstandigheden kon het publiek een bezoekje brengen en een stukje meevaren op één van de reddingsboten.
Hieronder een impressie van de #RBD2015 in Den Helder!
24-04-2015. Officieel in dienst gesteld ... Zr.Ms.Karel Doorman.
Toen ik vanmorgen de haven op reed om naar mijn werk te gaan zag ik de Karel Doorman in een waterig zonnetje liggen schitteren.
Dat moest ik even vastleggen, het wordt immers een belangrijke dag voor het schip vandaag.
Den Helder deed, als stad met de meeste zonuren, gelukkig haar naam eer aan het was dan ook een zonovergoten dag tijdens de in dienst stelling van de Karel Doorman.
Om 14.30 uur begon de ceremonie met toespraken van o.a. VADM Borsboom (directeur DMO), LTGEN Verkerk (CZSK), KTZ van den Berg (COMM. Karel Doorman) en Mevr. Hennis-Plasschaert (Min.v.Defensie).
Aan het einde van de toespraken en de officiële indienststelling kreeg de bemanning van de Zr. Ms.Karel Doorman de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening uitgereikt.
Na de indienststelling gaat de bemanning opnieuw een drukke tijd tegemoet, op 08 mei vertrekken ze richting Amerika en het Caribisch gebied om de resterende beproevingen af te werken en hulpgoederen af te leveren op de Antillen.
Hieronder een foto impressie van de indienststelling.
Dat moest ik even vastleggen, het wordt immers een belangrijke dag voor het schip vandaag.
Den Helder deed, als stad met de meeste zonuren, gelukkig haar naam eer aan het was dan ook een zonovergoten dag tijdens de in dienst stelling van de Karel Doorman.
Om 14.30 uur begon de ceremonie met toespraken van o.a. VADM Borsboom (directeur DMO), LTGEN Verkerk (CZSK), KTZ van den Berg (COMM. Karel Doorman) en Mevr. Hennis-Plasschaert (Min.v.Defensie).
Aan het einde van de toespraken en de officiële indienststelling kreeg de bemanning van de Zr. Ms.Karel Doorman de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening uitgereikt.
Na de indienststelling gaat de bemanning opnieuw een drukke tijd tegemoet, op 08 mei vertrekken ze richting Amerika en het Caribisch gebied om de resterende beproevingen af te werken en hulpgoederen af te leveren op de Antillen.
Hieronder een foto impressie van de indienststelling.
03-04-2015. 3 x X BOW in de haven van Den Helder.
Mijn mening over dit soort schepen weet u maar kunt u nog even nalezen verder op op deze pagina.
31-03-2015. stormachtige deklanding van NH-90 aan boord Zr.Ms. v. Speijk.
Zelf had ik geen foto's gemaakt van een stormachtig Den Helder maar gelukkig waren daar mijn collega's.
©Menno Teunisse wist een aantal foto's te maken en ©Maickel Gleijsteen heeft wat filmpjes gemaakt die ik tot één filmpje heb gemaakt.
©Menno Teunisse wist een aantal foto's te maken en ©Maickel Gleijsteen heeft wat filmpjes gemaakt die ik tot één filmpje heb gemaakt.
28-03-2015. Splinternieuwe VOS PACE bezoekt haven van Den Helder voor eerste keer.
Iedereen heeft wel ergens een mening over, zo ook over het ontwerp van dit soort schepen.
Het Noorse Ulstein is verantwoordelijk voor dit ontwerp en word wereldwijd toch goed ontvangen.
De voornaamste reden dat dit soort schepen word gebouwd is de stabiliteit en brandstof besparend ontwerp.
Scheepvaart bedrijven zijn altijd op zoek om ergens op te kunnen besparen of bezuinigen.
Er word niet meer gekeken naar schoonheid maar naar geld besparen!
Ondergetekende heeft een uitgesproken mening over deze schepen met het "X Bow" design ... lelijk!
Ik kan er niets aan doen, heb er zelfs nog wat meer aandacht aan besteed maar het blijft bij het hetzelfde ... gewoon lelijk!
Het lijkt wel of ze bij het bouwen zijn vergeten de boeg te draaien waardoor de boeg nog onderste boven staat ... "Omgekeerde Boeg" noem ik ze.
Het lijkt wel of ze tijdens de bouw hebben gezegd, laat de boeg zo maar staan en dan bouwen we een brug op de romp!
Ik ben van mening dat een boeg naar binnen moet lopen en niet naar buiten zoals bij dit ontwerp.
Ben er van overtuigd dat menig scheepsontwerper/architect, zich achter de oren krabt of zich omdraait in zijn graf.
Hoop dat deze schepen niet te veel zullen worden gebouwd want ik vind het niet echt een verrijking op onze wereldzeeën!
Het Noorse Ulstein is verantwoordelijk voor dit ontwerp en word wereldwijd toch goed ontvangen.
De voornaamste reden dat dit soort schepen word gebouwd is de stabiliteit en brandstof besparend ontwerp.
Scheepvaart bedrijven zijn altijd op zoek om ergens op te kunnen besparen of bezuinigen.
Er word niet meer gekeken naar schoonheid maar naar geld besparen!
Ondergetekende heeft een uitgesproken mening over deze schepen met het "X Bow" design ... lelijk!
Ik kan er niets aan doen, heb er zelfs nog wat meer aandacht aan besteed maar het blijft bij het hetzelfde ... gewoon lelijk!
Het lijkt wel of ze bij het bouwen zijn vergeten de boeg te draaien waardoor de boeg nog onderste boven staat ... "Omgekeerde Boeg" noem ik ze.
Het lijkt wel of ze tijdens de bouw hebben gezegd, laat de boeg zo maar staan en dan bouwen we een brug op de romp!
Ik ben van mening dat een boeg naar binnen moet lopen en niet naar buiten zoals bij dit ontwerp.
Ben er van overtuigd dat menig scheepsontwerper/architect, zich achter de oren krabt of zich omdraait in zijn graf.
Hoop dat deze schepen niet te veel zullen worden gebouwd want ik vind het niet echt een verrijking op onze wereldzeeën!
17-03-2015. Superjacht Royal Romance bezig met seatrials vanuit Den Helder!
Ook Tom van Oossanen was natuurlijk op de kant tijdens de binnenkomst van de Royal Romance, hieronder zijn bijdrage.
08-03-2015. Bouw 3 marine slepers van start
22-02-2015. Helderse Zeilbrik "Morgenster" in dok bij Damen shipyard te Den Helder!
26-01-2015. Drie Chinese Marineschepen voor een bezoek in Rotterdam!
Vanuit zijn appartement aan de Rotterdamse Lloydkade maakte, mijn oom en gelegenheidsfotograaf © Jan Damman, de volgende foto's van de binnenkomst van de Chinese Marine.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat Chinese marineschepen een bezoek brengen aan ons land. Het gaat om het fregat Yuncheng (2010), het amfibisch transportschip Changbai Shan (2012) en bevoorrader Chaohu (2013).
De drie schepen zijn eerder op zee bij Den Helder opgevangen door Zr.Ms. Holland, waarna ze naar de Rotterdamse haven worden begeleid. Eenmaal in Rotterdam aangekomen werden zij welkom geheten door plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten SBN Ben Bekkering, de Marinierskapel, een erewacht en enkele honderden in Nederland woonachtige Chinezen.
Het is mogelijk om op 28 januari het amfibisch transportschip Changbaishan te bezoeken van 9.00 tot 11.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Binnen het hele schip is het niet toegestaan foto’s te maken uitgezonderd op het achter- en voordek. Ook mogen er geen tassen/rugzakken mee aan boord.
(bron: nlrtm.nl)
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat Chinese marineschepen een bezoek brengen aan ons land. Het gaat om het fregat Yuncheng (2010), het amfibisch transportschip Changbai Shan (2012) en bevoorrader Chaohu (2013).
De drie schepen zijn eerder op zee bij Den Helder opgevangen door Zr.Ms. Holland, waarna ze naar de Rotterdamse haven worden begeleid. Eenmaal in Rotterdam aangekomen werden zij welkom geheten door plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten SBN Ben Bekkering, de Marinierskapel, een erewacht en enkele honderden in Nederland woonachtige Chinezen.
Het is mogelijk om op 28 januari het amfibisch transportschip Changbaishan te bezoeken van 9.00 tot 11.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Binnen het hele schip is het niet toegestaan foto’s te maken uitgezonderd op het achter- en voordek. Ook mogen er geen tassen/rugzakken mee aan boord.
(bron: nlrtm.nl)
30-01-2015. Het Chinese eskader is weer vertrokken! ©Kees Torn heeft een paar plaatjes beschikbaar gesteld.
24-01-2015. Aankomst van de Karel Doorman en vertrek van de Johan de Witt!
De terugkomst van de Karel Doorman was toch wel vrij beladen.
Na een succesvolle missie in de strijd tegen Ebola, waar de Karel Doorman ruimschoots heeft aangetoond dat het schip een aanwinst is voor de Koninklijke Marine, werd de laatste etappe toch overschaduwd door het verstekelingen incident.
De verstekelingen werden op de rede van Den Helder al van boord gehaald en met een landingsvaartuig naar harssens eiland gevaren waar zij werden overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee!
Na een succesvolle missie in de strijd tegen Ebola, waar de Karel Doorman ruimschoots heeft aangetoond dat het schip een aanwinst is voor de Koninklijke Marine, werd de laatste etappe toch overschaduwd door het verstekelingen incident.
De verstekelingen werden op de rede van Den Helder al van boord gehaald en met een landingsvaartuig naar harssens eiland gevaren waar zij werden overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee!
Hieronder een impressie van de binnenkomst van de karel Doorman!
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
Aftrap meerrol Karel Doorman ... meerrol op post Johan de Witt.
Beide schepen in het nieuws!
17-01-2015. Lange Jaap krijgt radar weer terug!
Na een hevige storm op 10-01-2015 werd de scanner van de radar die bovenop de lange jaap stond zodanig beschadigd dat deze moest worden vervangen.
De bewoners van Huisduinen wilde de radar eigenlijk niet meer terugzien en hoopte op een andere plaatsing.
Zaterdag 17-01 is de radar toch terug geplaatst op de vuurtoren, of dit een permanente plaatsing is zal de toekomst uitwijzen!
Hieronder een impressie van de plaatsing.
De bewoners van Huisduinen wilde de radar eigenlijk niet meer terugzien en hoopte op een andere plaatsing.
Zaterdag 17-01 is de radar toch terug geplaatst op de vuurtoren, of dit een permanente plaatsing is zal de toekomst uitwijzen!
Hieronder een impressie van de plaatsing.
14-01-2015. Weer 3 x op beton! de posities moesten weer worden gewisseld ... Bruinvis eruit, Zeeleeuw erin! foto:©Ton Otter
10-01-2015. Korte hevige storm trekt over Den Helder ... Vuurtoren verliest radar!
Een korte en hevige storm trok zaterdagmiddag over Den Helder.
Dat het het slecht weer zou worden zag men al aan de haven die was namelijk uitzonderlijk vol. Ongetwijfeld lagen er schepen die later zouden vertrekken of dat ze aan het schuilen waren voor het onstuimige weer.
Ook was er nog een opmerkelijke schadepost, vuurtoren Lange Jaap was de radar bovenop het lichthuis verloren.
De vuurtoren zelf had totaal geen schade, deze is onverwoestbaar, nee er was schade aan een later gemonteerde radar die de verkeerscentrale en de kustwacht moet helpen bij het begeleiden van de scheepvaart.
Later zal gekeken worden of er ook schade is aan het motorgedeelte van de radar, de scanner ligt beneden en zal total loss zijn.
Dat het het slecht weer zou worden zag men al aan de haven die was namelijk uitzonderlijk vol. Ongetwijfeld lagen er schepen die later zouden vertrekken of dat ze aan het schuilen waren voor het onstuimige weer.
Ook was er nog een opmerkelijke schadepost, vuurtoren Lange Jaap was de radar bovenop het lichthuis verloren.
De vuurtoren zelf had totaal geen schade, deze is onverwoestbaar, nee er was schade aan een later gemonteerde radar die de verkeerscentrale en de kustwacht moet helpen bij het begeleiden van de scheepvaart.
Later zal gekeken worden of er ook schade is aan het motorgedeelte van de radar, de scanner ligt beneden en zal total loss zijn.
Nieuws over de beschadigde radar werd op social media snel overgenomen.
08-01-2015. Binnenkomst van de Pieter Schelte te Rotterdam.
Het eerste bericht in het Nautisch Nieuws van het jaar 2015 is geen Helders Nieuws maar Nautisch Nieuws uit de regio Rijnmond.
Opmerkelijk en wereldnieuws dit keer. Het gaat om de eerste binnenkomst van het grootste schip te wereld de "Pieter Schelte". Collega scheepsspotter ©Kees Torn, zelf woonachtig in de Rijnmond, mocht deze unieke gebeurtenis vastleggen vanaf het water, hij mocht namelijk meevaren aan boord van de voormalige zeesleper "Elbe". De Havendienst van Rotterdam had voor de pers de Elbe ingehuurd zodat de unieke gebeurtenis goed kon worden vastgelegd. Hieronder een impressie met foto's en een video van ©Kees Torn. |