30-12-2016. Zr.Ms.de Ruyter retour Den Helder na vluchtelingen missie in Middellandse Zee.
17-12-2016. Superjacht VERTIGO bezig met seatrials vanuit Den Helder.
5-12-2016. Nederlands gebouwd super jacht "EBONY SHINE"(ex ocean victory) op Nieuwe Haven te Den Helder.
UPDATE!!! Schip ligt aan de ketting in de marinehaven in opdracht van justitie!
13-11-2016. Vandaag even over Willemsoord gefietst, daar was de EOC Traditionele Schepen Beurs dit weekeinde neergestreken.
Het weer werkte niet echt mee maar er was een indrukwekkende vloot van deelnemers afgemeerd.
Enkele van deze schepen was opengesteld voor het publiek.
Men kon zich even opwarmen op de markt in gebouw 66 daar moest dan wel entree worden betaald, terecht, want er was ook geinvesteerd om de schepen naar Den Helder te halen.
12-11-2016. Gereed maken voor de intocht van Sinterklaas met Y8122(Spanje), Reddingsmuseum en Reddingsbrigade.
27-10-2016. Stoomsleper Noordzee gearriveerd in nautische monumenten haven Willemsoord.
20-10-2016. Wij hadden er ook zo één, Zr.Ms.Amsterdam, donderdag liep het Spaanse zusterschip(of in ieder geval hetzelfde ontwerp, alleen iets langer) ESPS CANTABRIA de haven van Den Helder binnen.
17-10-2016. Nieuwe weerradar voor KNMI geb. Albatros op Nieuwe Haven, buienradar straks nog beter beeld!
13-10-2016. Deelnemers aan de "Race of the Classics" schuilen voor de harde wind in de haven van Den Helder!
01-10-2016. Zr.Ms.Groningen retour Den Helder na succesvolle westterm!
20-09-2016. Oude reddingboot Dorus Rijkers na 7 jaar restaureren weer nieuw leven ingeblazen. |
06-09-2016. Bescheiden jacht Aurora B maakt tussenstop in Den Helder.
29-08-2016. Silo transport door haven Den Helder.
21-08-2016. Zr. Ms. de Ruyter vertrokken naar de Egeïsche Zee.
Zr. Ms. De Ruyter is vanmiddag met een 180-koppige bemanning vanuit Den Helder vertrokken naar de Egeïsche Zee. Daar brengt het schip tot eind december mensensmokkelnetwerken in kaart voor NAVO-vlootverband Standing NATO Maritime Group 2 (SNMG-2).
Aan boord van het marineschip stuurt een 20-koppige staf het internationale vlootverband aan. Aan die staf rapporteren alle schepen als die vluchtelingenstromen waarnemen. De staf telt leden uit onder meer Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten. Nederland neemt deel aan het vlootverband vanwege de noodzaak van een brede internationale inzet in de migratiecrisis.
Het schip verzamelt in eerste instantie informatie. Worden er vluchtelingen in de territoriale wateren aangetroffen dan licht de De Ruyter de lokale autoriteiten in. Die vangen de vluchtelingen op. In geval van acute nood heeft het schip de verplichting om hulp te bieden door bijvoorbeeld vluchtelingen aan boord te nemen.
Er gaat geen boordhelikopter mee, maar wel een kleine verkenningsdrone. De bemanning is voorbereid om het helidek en de hangaar indien nodig snel in te richten voor de opvang van vluchtelingen.
Multipurpose-fregat Zr. Ms. Van Amstel vervulde van maart tot juni dezelfde rol als de De Ruyter voor de snel inzetbare maritieme eenheid SNMG-2. In het oostelijk deel van de Egeïsche Zee bracht het samen met andere NAVO-schepen, mensensmokkelnetwerken in kaart via verkenningen, controles en toezicht op het water. Daarna was het schip nog een maand actief voor Frontex. Het bracht toen 1.024 migranten in veiligheid, die op zee in nood verkeerden.
bron: Ministerie van Defensie
Aan boord van het marineschip stuurt een 20-koppige staf het internationale vlootverband aan. Aan die staf rapporteren alle schepen als die vluchtelingenstromen waarnemen. De staf telt leden uit onder meer Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten. Nederland neemt deel aan het vlootverband vanwege de noodzaak van een brede internationale inzet in de migratiecrisis.
Het schip verzamelt in eerste instantie informatie. Worden er vluchtelingen in de territoriale wateren aangetroffen dan licht de De Ruyter de lokale autoriteiten in. Die vangen de vluchtelingen op. In geval van acute nood heeft het schip de verplichting om hulp te bieden door bijvoorbeeld vluchtelingen aan boord te nemen.
Er gaat geen boordhelikopter mee, maar wel een kleine verkenningsdrone. De bemanning is voorbereid om het helidek en de hangaar indien nodig snel in te richten voor de opvang van vluchtelingen.
Multipurpose-fregat Zr. Ms. Van Amstel vervulde van maart tot juni dezelfde rol als de De Ruyter voor de snel inzetbare maritieme eenheid SNMG-2. In het oostelijk deel van de Egeïsche Zee bracht het samen met andere NAVO-schepen, mensensmokkelnetwerken in kaart via verkenningen, controles en toezicht op het water. Daarna was het schip nog een maand actief voor Frontex. Het bracht toen 1.024 migranten in veiligheid, die op zee in nood verkeerden.
bron: Ministerie van Defensie
Video's van het vertrek van Zr.Ms. de Ruyter door @Wendy van der Zee
|
|
22-07-2016. The clippers have docked at location Willemsoord in the port of Den Helder!
17-07-2016. Luxe trimaran "Galaxy of Happiness" loopt zondagmorgen de haven van Den Helder binnen.
Het jacht is vertrokken vanuit Litouwen en is op wag naar Italië.
Het liep binnen omdat het moest bunkeren en voor een kleine crew change.
Het liep binnen omdat het moest bunkeren en voor een kleine crew change.
11-07-2016. Noordzeeklasse sleepboten officieel in dienst gesteld.
Hoogwaardigheid bekleders van defensie en het bedrijfsleven waren op maandag 11 juli aanwezig toen de sleepboten van de Noordzeeklasse officieel in dienst werden gesteld.
Den Helder staat bekend als een waaigat en dat werd die dag ook nog eens bevestigd omdat er een straffe zuidwester kracht 7 stond. Met het onthullen van de naamborden was het officiele gedeelte voorbij en konden de gasten zich vervoegen naar de receptie aan boord van de Zuidrzee en was er op de Waddenzee live muziek om de plechtigheid wat op te leuken. (foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven/defensie terrein verwijderd) |
09-07-2016. Met de binnenkomst van de Zuiderzee op 08-07, zijn alle sleepboten van de Noordzeeklasse thuis!
02-07-2016. Spaanse fregat SPS MENDEZ NUNEZ en Engelse fregat HMS IRON DUKE in haven Den Helder.
29-06-2016. Dinsdagavond 28-06-2016 botste de kustvaarder PEMBA tegen de kade in de haven van Den Helder.
Door waarschijnlijk een technische storing was het voor de Pemba niet mogelijk om het schip in zijn achteruit te zetten.
Met als gevolg dat de bulb steven van het schip en de damwand van de kade zijn gescheurd. foto's ook aangeleverd door Jack Koorn en Peter Bontes van de sleepboot Hunze en John Raaijmakers van sleepboot Noordzee. |
|
25-05-2016. Texelstroom maakt ere rondje op rede Texel en Marsdiep en meert vervolgens af in haven Den Helder.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
17-05-2016. Sleepboot Gouwe brengt de Mercuur terug naar thuishaven na onderhoud periode bij Damen Harlingen.
sleepboot Rotte gaf op de rede en in de haven assistentie.
|
Foto's en filmpje gemaakt door @Wendy van der Zee voor Newdeep.nl ... topper!
|
02-05-2016. Binnenkomst van de sleepboot Waddenzee in nieuwe thuishaven.
Na een voorspoedige reis vanuit Galati Roemenië is de tweede nieuwe sleepboot Waddenzee veilig in haar nieuwe thuishaven afgemeerd.
Met het gebruikelijke ceremonieel werd de Waddenzee verwelkomd door oud en nieuw.
De sleepboten Regge, Rotte en zusterboot Noordzee gaven de binnenkomst een extra dimensie.
Na deze binnnekomst gaan de Regge en de Linge voor de kant en wachten op het moment dat de boten naar Damen gaan om te worden aangepast aan de eisen van de nieuwe eigenaar MTS.
Deze dag stond ook in het teken van Regge kapitein, Marcel v/d Linden, dit was namelijk zijn laatste actie.
Marcel gaat lekker van zijn pensioen genieten en dat is hem van harte is gegund.
Met het gebruikelijke ceremonieel werd de Waddenzee verwelkomd door oud en nieuw.
De sleepboten Regge, Rotte en zusterboot Noordzee gaven de binnenkomst een extra dimensie.
Na deze binnnekomst gaan de Regge en de Linge voor de kant en wachten op het moment dat de boten naar Damen gaan om te worden aangepast aan de eisen van de nieuwe eigenaar MTS.
Deze dag stond ook in het teken van Regge kapitein, Marcel v/d Linden, dit was namelijk zijn laatste actie.
Marcel gaat lekker van zijn pensioen genieten en dat is hem van harte is gegund.
|
|
29-04-2016. HEM Karel Doorman van boord gereden en op transport naar Frankrijk.
Het was geen leuk nieuws toen men het bericht officieel naar buiten bracht.
Één van de HEM's aan boord van de Zr.Ms.Karel Doorman is onherstelbaar beschadigd en zal moeten worden vervangen.
Dit is voor alle betrokken partijen, Koninklijke Marine, de bemanning, de scheepsbouwer en natuurlijk de fabrikant van de HEM geen leuk nieuws.
Al het slechte nieuws even achter ons latend, shit happens, dus de HEM moet ASAP van boord worden getakeld.
Terwijl er op management niveau werd onderhandeld was Damen al begonnen met de voorbereidende werkzaamheden.
Er was voor gekozen om de HEM verticaal(door een aantal dekken) naar het voertuigendek te takelen.
Toen de HEM boven het transportluik hing werd het op zware dragline schotten gezet zodat de HEM boven het transportluik kon worden weggereden.
Vervolgens werd de HEM weer omhoog getakeld en op een multiwieler van d Fa. Sarens gezet.
De planning was om het transport op vrijdag 29-04 om 11.00(hoog water) van boord te rijden via de achter ramp, echter werd dit tij gemist waardoor men diezelfde avond om 10.30 uur het transport binnen een paar minuten van boord af reed.
Er is de afgelopen weken door alle betrokken partijen een huzaren stukje geleverd waardoor de HEM nu op weg is naar de fabrikant.
Nog niet bekend is of de bestaande HEM word gereviseerd of dat er een geheel nieuwe zal worden gemaakt.
Hieronder een aantal foto's en een filmpje van mijzelf maar hoop dat van andere betrokken personen ook wat foto's te mogen plaatsen.
Één van de HEM's aan boord van de Zr.Ms.Karel Doorman is onherstelbaar beschadigd en zal moeten worden vervangen.
Dit is voor alle betrokken partijen, Koninklijke Marine, de bemanning, de scheepsbouwer en natuurlijk de fabrikant van de HEM geen leuk nieuws.
Al het slechte nieuws even achter ons latend, shit happens, dus de HEM moet ASAP van boord worden getakeld.
Terwijl er op management niveau werd onderhandeld was Damen al begonnen met de voorbereidende werkzaamheden.
Er was voor gekozen om de HEM verticaal(door een aantal dekken) naar het voertuigendek te takelen.
Toen de HEM boven het transportluik hing werd het op zware dragline schotten gezet zodat de HEM boven het transportluik kon worden weggereden.
Vervolgens werd de HEM weer omhoog getakeld en op een multiwieler van d Fa. Sarens gezet.
De planning was om het transport op vrijdag 29-04 om 11.00(hoog water) van boord te rijden via de achter ramp, echter werd dit tij gemist waardoor men diezelfde avond om 10.30 uur het transport binnen een paar minuten van boord af reed.
Er is de afgelopen weken door alle betrokken partijen een huzaren stukje geleverd waardoor de HEM nu op weg is naar de fabrikant.
Nog niet bekend is of de bestaande HEM word gereviseerd of dat er een geheel nieuwe zal worden gemaakt.
Hieronder een aantal foto's en een filmpje van mijzelf maar hoop dat van andere betrokken personen ook wat foto's te mogen plaatsen.
20-04-2016. Texelstroom aangekomen in Nederland.
Na een zeereis van ruim een week is het sleeptransport met de sleepboot Multratug 20 en de nieuwe veerboot Texelstroom de sluizen van IJmuiden gepasseerd en op weg naar Damen Shipyard Amsterdam om daar te worden afgebouwd.
Zodra dat het afbouwtraject is afgerond zal begonnen worden met seatrials waarna de Texelstroom zal worden ingezet tussen Den Helder en Texel als de nieuwste aanwinst van de TESO.
Hieronder een aantal foto's vanuit de lucht en tijdens de aankomst in IJmuiden.
foto's: webcam port of Amsterdam, www.ijmuidenenzo.nl, luchtfoto's van Ed Jr. Eelman fotograaf / Ed Sr. Eelman Piloot en filmpje van TalkTV.
Zodra dat het afbouwtraject is afgerond zal begonnen worden met seatrials waarna de Texelstroom zal worden ingezet tussen Den Helder en Texel als de nieuwste aanwinst van de TESO.
Hieronder een aantal foto's vanuit de lucht en tijdens de aankomst in IJmuiden.
foto's: webcam port of Amsterdam, www.ijmuidenenzo.nl, luchtfoto's van Ed Jr. Eelman fotograaf / Ed Sr. Eelman Piloot en filmpje van TalkTV.
|
|
06-04-2016. Zr.Ms. Karel Doorman ruim 8 maanden uit dienst door defecte HEM(Hoofd Electro Motor).

De koninklijke marine heeft het goed geheim weten te houden.
Op weg naar Warnemünde (Duitsland), om daar nadere invulling te geven aan de Nederland-Duitsland samenwerking, sloeg het noodlot toe.
Een serieuze storing aan de HEM(hoofd electro motor) zorgde ervoor dat het niet meer volledig inzetbaar was.
Het schip heeft in totaal 2 HEM's(van General Electric 2 x8900KW) die elk een schroefas aandrijven.
Vandaag kwam de koninklijke marine met een persbericht naar buiten waarin werd vermeld dat het schip minstens 8 maanden uit de running zou zijn.
Mensen vragen zich af waarom de werkzaamheden zo lang moeten duren.
U moet zich voorstellen dat dit soort machines niet op voorraad liggen en daardoor niet kunnen worden uitgewisseld (repair by replacement).
Deze HEM zal compleet van boord moet worden getakeld(naar verluid een gewicht van 80 ton) maar staan in het diepste van het schip.
Er zal een transportweg moeten worden gecreëerd om de HEM van boord te halen, of dit via de bovenliggende dekken gaat of via een gat in de scheepshuid(onder de waterlijn) is nog niet bekend.
Ook is het niet duidelijk of de bestaande HEM word gereviseerd of dat er een nieuwe zal worden geplaatst.
Kortom, dit is een behoorlijke tegenslag voor de koninklijke marine ook omdat men aan de vooravond stond om te gaan samenwerken met de Duitse marine.
Op weg naar Warnemünde (Duitsland), om daar nadere invulling te geven aan de Nederland-Duitsland samenwerking, sloeg het noodlot toe.
Een serieuze storing aan de HEM(hoofd electro motor) zorgde ervoor dat het niet meer volledig inzetbaar was.
Het schip heeft in totaal 2 HEM's(van General Electric 2 x8900KW) die elk een schroefas aandrijven.
Vandaag kwam de koninklijke marine met een persbericht naar buiten waarin werd vermeld dat het schip minstens 8 maanden uit de running zou zijn.
Mensen vragen zich af waarom de werkzaamheden zo lang moeten duren.
U moet zich voorstellen dat dit soort machines niet op voorraad liggen en daardoor niet kunnen worden uitgewisseld (repair by replacement).
Deze HEM zal compleet van boord moet worden getakeld(naar verluid een gewicht van 80 ton) maar staan in het diepste van het schip.
Er zal een transportweg moeten worden gecreëerd om de HEM van boord te halen, of dit via de bovenliggende dekken gaat of via een gat in de scheepshuid(onder de waterlijn) is nog niet bekend.
Ook is het niet duidelijk of de bestaande HEM word gereviseerd of dat er een nieuwe zal worden geplaatst.
Kortom, dit is een behoorlijke tegenslag voor de koninklijke marine ook omdat men aan de vooravond stond om te gaan samenwerken met de Duitse marine.
02-04-2016. UK 19 na stuurloos avontuur veilig in haven Den Helder.
De datum was er wel voor, 1 april, maar de situatie op zee was alles behalve om te lachen.
Vrijdagavond melde de UK 19 dat het stuurloos ronddreef.
De voortstuwer was van de schroefas geschoven en bleef hangen in de straalbuis.
Omdat de kotter niet meer kon manoeuvreren dreigde het op het productie platform te botsen.
Door snel handelen van de KNRM kon een ramp worden voorkomen.
Later die avond ging de HD 64 met 3 duikers richting het pechschip en werd het op sleep genomen door collega UK 149.
Door de duikers is een leuk filmpje gemaakt die een geborgde voortstuwer laat zien.
Vrijdagavond melde de UK 19 dat het stuurloos ronddreef.
De voortstuwer was van de schroefas geschoven en bleef hangen in de straalbuis.
Omdat de kotter niet meer kon manoeuvreren dreigde het op het productie platform te botsen.
Door snel handelen van de KNRM kon een ramp worden voorkomen.
Later die avond ging de HD 64 met 3 duikers richting het pechschip en werd het op sleep genomen door collega UK 149.
Door de duikers is een leuk filmpje gemaakt die een geborgde voortstuwer laat zien.
20-02-2016. Aankomst van de nieuwe Marinesleper Noordzee verliep niet helemaal volgens plan.
Als je op weg naar huis bent met een boot en je hebt 3700 mijl achter de rug dan wil je ook zo snel mogelijk naar huis.
De Hunze ging de Noordzee tegemoet varen met collega's, familieleden en fotografen om ze de laatste mijlen te vergezellen., Voor de fotografen was het een mooie gelegeheid om de Noordzee van alle kanten in beeld te nemen, het liep echter anders. Ter hoogte van Callantsoog sloeg het noodlot toe, een totale black out, geen voortstuwing en geen energie. Op de Hunze werd alles in gereedheid gebracht op de Noordzee op sleep te nemen. Het was ruw buiten net even te ruw, sommige opstappers liepen met een gevoel van, was ik maar nooit opgestapt. Het binnenlopen van de Noordzee kreeg in ene een hele andere dimensie. Een mijl voor de haven kreeg de Noordzee alle systemen weer online en kon ze zelf binnenvaren. Het waren niet de meest ideale omstandigheden maar het leverde wel, niet alledaagse plaatjes op! |
Na het afmeren ben ik naar huis gegaan, was koud en doorweekt, John Petrus en Piet Geertse hebben het stukje naar Damen vastgelegd ... dank!
16-02-2016. Nog even naast elkaar, nu het nog kan. De marineslepers van de Linge klasse broederlijk naast elkaar!
16-01-2016. Zeesleper President Hubert tijdelijk ETV voor kustwachttaken.
Zaterdag 16-01-2016 is het contract tussen Svitzer en de Kustwacht ten einde en neemt Multraship het beheer van de Ievoli Amaranth over.
De Amaranth vertrekt dan voor een dokperiode van twee weken naar Vlissingen.
Tot die tijd worden de taken overgenomen door de Belgische zeesleper President Hubert.
(Onderstaande foto's zijn gemaakt tijdens binnenkomst Den Helder in 2012)
Actuele foto's van de president Hubert genomen op 19-01-2016, de Hubert voor het eerst binnen na de wisseling van de wacht.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
De Amaranth vertrekt dan voor een dokperiode van twee weken naar Vlissingen.
Tot die tijd worden de taken overgenomen door de Belgische zeesleper President Hubert.
(Onderstaande foto's zijn gemaakt tijdens binnenkomst Den Helder in 2012)
Actuele foto's van de president Hubert genomen op 19-01-2016, de Hubert voor het eerst binnen na de wisseling van de wacht.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
10-01-2016. Vertrek 7 prov. naar Caribisch gebied om dienst te doen als stationschip.
Zondagmiddag om 13.00 uur is Zr.Ms.Zeven Provinciën vertrokken naar het Caraibisch gebied om voor de komende 5 maanden dienst te doen als station schip. Zr.Ms Friesland die nu dienst doet zal worden afgelost.
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)
(foto's gemaakt vanaf Nieuwe Haven verwijderd)