Scheepsmodel van de Zuiderkruis is "Te Koop" ... voor de liefhebber!
21-02-2114. De "Grand Dame"Zuiderkruis verlaat definitief de haven van Den Helder voor haar "Final Destination" ... Turkije.
16-08-2014. Waarschijnlijk het laatste krantenartikel over het afstoten van de Zuiderkruis(©Arie Booy).

laatste_zuiderkruis_art..pdf | |
File Size: | 390 kb |
File Type: |
24-06-2014. Nog een aantal foto's van de sloop, dit zullen de laatste brokken zijn. (bron: Marinehabla/©Tim v. Tongeren).
08-06-2014. Na ruim 2 maanden slopen de eerste foto's, de insiders zullen nog wel wat herkennen!(foto's: ©Tim van Tongeren)
23-03-2014. Zuiderkruis heeft haar eindbestemming bereikt Aliaga Turkije!
Op weg naar Turkije moest vanwege het slechte weer worden gescholen in een baai nabij Brest(Frankrijk).
|
Op haar laatste reis naar Turkije maakte de voormalige Hr.Ms.Zuiderkruis
van 26 februari tot 4 maart 2014 een stop in de baai van Douarnenez nabij Brest (Bretagne, Frankrijk). Dit was omdat de sleepboot Agat moest schuilen voor het weer in de Golf van Biskaje. Voor de Oude Dame was het weer geen probleem, zij had erger meegemaakt!! In de nabijheid waren de Nederlandse schepen MV Noordvliet en Lady Alexandra. Op verzoek van André Vink maakten de kapiteins van deze schepen een aantal foto's. bron:Gert van Beest |
Een videocompilatie van het vertrek van de Zuiderkruis! met een remix van ©london grammar! Strong (Shadow Child Remix)
Het vertrek van de Zuiderkruis gebracht door diverse media.
Hieronder een aantal foto's genomen vanaf de brug tijdens het vertrek! (foto's:Paul Koopman)
Dit waren de laatste nederlanders aan boord van de Zuiderkruis.
Het gaat hier om de kernploeg van de afdeling transport van het Marinebedrijf. Zij waren degene die de trossen los gooide en de achtersleepboot hadden waar genomen. Zodra de AGAT ver genoeg buiten was werd de ploeg bedankt en konden ze van boord. De loodsladder bleef daarna langs het schip hangen zodat er nog mensen aan boord konden tijdens de reis als zich calamiteiten zouden voordoen! |
Ondergetekende zat op de sleepboot Gouwe, Peter Duijn heeft onderstaande genomen vanaf sleepboot Regge!
14-02-2014 werd bekend dat zeesleper "AGAT" op 21-02-2014 de Zuiderkruis op komt halen!

Malta-flagged, homeport Valletta, IMO 8206961, MMSI 249560000 and callsign 9HUP9.
Ex-Brodopas 43 renamed January 1991, ex0SP 11 renamed January 1991,
ex-Brodopas 42 renamed September 1991, ex-Sun Supporter renamed July 1992 and
ex-Ocean Knarr renamed November 2008. Gross tonnage 1.780 tons, net tonnage 569 tons,
summer deadweight 1.230-1.296 (at 5,00 metres draught as the Ocean Knarr)
1.315 as Ocean Knarr) tons and as dimensions 57,00 (between
perpendiculars)-63,30 (waterline)-67,65 (over all) x 14,60 x 5,20 (moulded maximum) x 7,00 (moulded depth)
metres. Bollard pull 90 metric tons. Speed 16 knots.
Built in 1985 by Jozo Lozovina Mosor, Trogir, Croatia. Owned and managed by Polish Ship Salvage, Gdynia, Poland.
As the Norway-flagged Ocean Knarr with
homeport Alesund called a standby/rescue/supply/oil recovery and fire fighting vessel
DNV ID 17710, callsign LEEJ and MMSI 25. Converted in 1992 by the Myklebust Mek. Verksted ASs Of Rovde Shippin AS, Rovde, Norway.
Woensdag 19-02-2014 de razende reporters, ©Kees Torn en ©Jan Damman, van newdeep.nl op pad gestuurd naar de Lekhaven te Rotterdam om de sleepboot AGAT
even vast te leggen.
Ex-Brodopas 43 renamed January 1991, ex0SP 11 renamed January 1991,
ex-Brodopas 42 renamed September 1991, ex-Sun Supporter renamed July 1992 and
ex-Ocean Knarr renamed November 2008. Gross tonnage 1.780 tons, net tonnage 569 tons,
summer deadweight 1.230-1.296 (at 5,00 metres draught as the Ocean Knarr)
1.315 as Ocean Knarr) tons and as dimensions 57,00 (between
perpendiculars)-63,30 (waterline)-67,65 (over all) x 14,60 x 5,20 (moulded maximum) x 7,00 (moulded depth)
metres. Bollard pull 90 metric tons. Speed 16 knots.
Built in 1985 by Jozo Lozovina Mosor, Trogir, Croatia. Owned and managed by Polish Ship Salvage, Gdynia, Poland.
As the Norway-flagged Ocean Knarr with
homeport Alesund called a standby/rescue/supply/oil recovery and fire fighting vessel
DNV ID 17710, callsign LEEJ and MMSI 25. Converted in 1992 by the Myklebust Mek. Verksted ASs Of Rovde Shippin AS, Rovde, Norway.
Woensdag 19-02-2014 de razende reporters, ©Kees Torn en ©Jan Damman, van newdeep.nl op pad gestuurd naar de Lekhaven te Rotterdam om de sleepboot AGAT
even vast te leggen.
03-02-2014. De Zuiderkruis werd op Maandag 03-02-2014 voor de laatste maal verhaald in de haven van Den Helder.
Er moest ruimte worden gecreerd op het Marinebedrijf daarom moest de Zuiderkruis uitwijken naar st. 23.
Dit is de laatste keer dat de Zuiderkruis wordt verhaald in de haven, de eerst volgende keer zal het vertrek naar Turkije zijn door een particuliere sleepboot.
Dit is de laatste keer dat de Zuiderkruis wordt verhaald in de haven, de eerst volgende keer zal het vertrek naar Turkije zijn door een particuliere sleepboot.